Waarom wuiven wij? Waar komt het vandaan?

Tis een mooi gezicht de koningin in haar koets en maar wuiven naar haar volk maar hoe is dit ontstaan? En doen alle wereldburgers dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het werkwoord weifelen heeft dezelfde wortel als wuiven, en betekent van oorsprong heen en weer bewegen. De huidige betekenis van aarzelen is wellicht mede ontstaan door de gelijkenis (in vorm en betekenis) met 'twijfelen'. Als voornaamste verschil tussen de twee wordt gezien dat er bij twijfel sprake moet zijn van twee (of meer) alternatieven, terwijl men kan weifelen zonder dat er überhaupt iets te kiezen is. De mengvorm wijfelen wordt weliswaar al sinds de 17e eeuw in het Nederlands gebruikt, maar is niettemin een foutieve spellingsvorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zover ik me kan bedenken vanuit het tijdperk waarin ridders aan veldslagen participeerde.

Door ridders is het salueren (groeten) uitgevonden. Dit deden ze door hun hand op het vizier te plaatsen waarna het vizier omhoog werd gebracht om op die manier elkaar even aan te kijken, te begroeten en succes te wensen..

Ik denk dat het daar uit voort is gekomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je heeft ergens anders op antwoord
Heel oud, denk ik, het kan teruggaan op de eerste mensen. Een opgestoken hand maakt je langer, er beweegt iets tegen de lucht dus je valt sneller op. ‘Hier ben ik’. Een opgestoken open hand laat bovendien zien dat je geen wapen draagt, dus in vrede komt. Het op-en-neer bewegen dat (vaak, niet altijd) bij wuiven of groeten hoort is om die hand meer nadruk te geven.
En het komt in heel veel culturen voor. Alle? Geen idee, maar het zou me niet verbazen.