Waarom hoor ik van de meeste mensen om me heen, dat de tijd zo verschrikkelijk snel gaat. Heeft dit met onze levensstijlen te maken?

Echt iedereen hoor ik daarover.... "weet je nog verleden jaar de kerst, dat lijkt net alsof het gisteren was". Hoe kan dat toch, dat veel mensen (en ik ook) dit ook hebben en onze jeugd zo "geleidelijk" voorbij ging? (spreek uit ervaring).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat heeft met onze levensstijl te maken. Je zou misschien kunnen zeggen dat we geleefd worden door onze agenda en de tijdsdruk. Dit maakt het leven zo vol dat je geen tijd hebt hetgeen te verwerken wat achter je ligt. Het gaat maar door. We genieten wel van het moment, maar het zou heel goed zijn om de stilte te zoeken.
Als ik nog denk aan mijn opa en oma vroeger. Zij gingen "schemeren". Dat betekende dat als de afwas klaar was je lekker ging zitten in je stoeltje en dan wachtte tot het bijna donker was, dan deden ze de lamp aan en ging mijn oma handwerken en mijn opa las de krant. In die schemertijd zaten ze gewoon stilletjes bij elkaar. Achteraf denk ik dat ze toen heel wat overdacht hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het heeft o.a. te maken met de hoeveelheid nieuwe dingen die je beleeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het schijnt dat nieuwe en enerverende gebeurtenissen een soort mijlpaaltjes in je geheugen maken, waardoor een periode in retrospectief 'meer volume' heeft.

Daardoor lijkt het voor iemand die meer meemaakt, achteraf, alsof de tijd langzamer is gegaan.

Denk maar aan een autorit naar een onbekende bestemming, die lijkt langer te duren dan wanneer je later de route goed kent.
14 jaar geleden
Dat is onderzocht.
Het komt door het volgende:

Hoe jonger je bent, hoe meer je om je heen ziet dat je voor het eerst ervaart.
En wat je voor het eerst ervaart lijkt altijd langer te duren.
(Denk maar eens aan een bezoek aan een nieuw land of vreemde stad. Ook een avond theater lijkt veel langer te duren dan een avond op de bank voor de buis.)

Hoe ouder we worden, hoe minder er in het dagelijkse leven is dat we nog niet hebben gezien of ervaren.
Daarom lijkt de tijd steeds sneller te gaan.

Voor een kind lijkt een dag een week te duren, door al het nieuwe dat het voortdurend ervaart.
Voor een mens is een dag niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 leuk om te weten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Skusme,ben het helemaal met je eens!
Alleen ik zou Peter niet zijn als ik geen kritische kanttekening zou maken betreffende je laatste alinea.
Je zegt : Voor een kind enz..
En je eindigt met :Voor een mens enz..
Begrijp je wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je hebt gelijk Peter. Het had 'volwassene' moeten zijn.
Ik denk als de tijd snel gaat dat je het positief in kan vullen.
Sta eens bij een bushalte in de kou dat kan wel uren duren voor je gevoel. Maar als je positief en nuttig bezig bent vliegen de uren voorbij.
Ik merk het ook als ik hier op GV zit de uurtjes vliegen voorbij hhahhaa ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens professor Douwe Draaisma, auteur van het boek Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt, zijn daar 2 oorzaken voor. Je lichaam kent een aantal interne klokken, die met het stijgen der jaren langzamer gaan lopen. Daardoor lijkt de rest van de wereld te versnellen. In wat voor jouw gevoel een minuut is, gebeurt immers meer dan vroeger. Daarnaast kun je je als oudere makkelijker dingen herinneren uit de periode tussen je 15de en 25ste levensjaar. En perioden met veel herinneringen lijken altijd veel langer te duren, waardoor het verleden voor het gevoel van een ouder iemand heel lang duurde, terwijl de huidige tijd voorbij lijkt te flitsen Bij ouderen verloopt de tijd dus alleen subjectief langzamer. Zelfs korte perioden van enkele minuten schatten ze in experimenten te lang.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tijd gaat niet snel, een uur is nog steeds even lang als altijd. Maar het leven gaat sneller voorbij dan je dacht. Dat komt vooral door je geheugen. Voor kinderen duurt de kindertijd eindeloos. Voor mensen zonder geheugen duurt het leven slechts even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt inderdaad door onze levensstijl. Als je een 40-urige werkweek hebt en wat reistijd, blijft er sowieso al vrij weinig vrije tijd over. Zeker als je ook een gezin hebt, dan wordt je meer geleefd, dan dat je leeft. Beleving van tijd is op die manier meer een vorm van hollen en doorgaan, dan stilstaan en overdenken wat je wil doen en wat je gedaan hebt.

Dat we niet meer gewend zijn aan stilstand, dat laat de neiging naar een 24-uurs economie zien. Op een zondag zijn veel werkende mensen een beetje de weg kwijt. Ze hebben niet het ritme van de werkweek en weten niet wat ze zullen doen met die dag. Je wordt dan soms geconfronteerd met de tijd als je die dag eens zonder echte activiteiten doorbrengt. Tijdsbeleving is dus subjectief. Die dag kan erg lang duren, terwijl de werkweek weer voorbij vliegt. En het weer zondag is voor je er erg in hebt.

Als je jong bent, dan zit je nog niet in dit 'stramien'. Alles is nieuw, je beleeft nieuwe dingen intenser. Je hebt weinig verantwoordelijkheden en kan je dus heel sterk op je eigen activiteiten richten. Je denkt na over wat je met al die vrije tijd wil doen. Veel kinderen vervelen zich juist daarom. Ze weten niet wat ze met zoveel tijd aan moeten. Het levert een idee op dat tijd heel langzaam gaat. Terwijl de tijd niet snel ging, het was enkel de beleving ervan. Dus kies zelf, en beleef het nu.

Zoals ze samenvattend wel eens zeggen: denk aan gisteren, droom over morgen, maar LEEF vandaag.