Wat doet een landmeter?

Bij bouwwerkzaamheden lopen vaak landmeters rond. Waarom zijn ze daar, wat is hun taak, wat meten ze, waarom meten ze dat, waarvoor worden hun meetgegevens gebruikt?

Toegevoegd na 28 seconden:

Ik lees op diverse sites wel wat een landmeter allemaal KAN doen, maar ik wil weten wat de landmeter doet die ik daadwerkelijk op een bouwplaats aantref.

Bijvoorbeeld bij de verbouwing van station Utrecht Centraal en omgeving. Meten de landmeters de huidige situatie, zodat de ontwerper daarna een zo goed mogelijk ontwerp kan maken voor de gewenste nieuwe situatie (van realiteit naar tekening)? Of is de nieuwe situatie al ontworpen, en bepalen de landmeters op welke plek bijvoorbeeld de rand van een parkeerterrein moet komen (van tekening naar realiteit)? Of heeft hun werk een heel ander doel?

Picture for question
Cryofiel
10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gegevens van de oude situatie zouden allang ergens bekend moeten zijn en genoteerd.
Cryofiel
10 jaar geleden
Theoretisch wel. Maar als alles netjes zou zijn genoteerd, zouden er nooit meer per ongeluk kabels worden kapotgetrokken. In de praktijk weet men vaak niet precies waar kabels liggen. Ik kan me voorstellen dat op dezelfde manier de huidige situatie wel ongeveer bekend is, maar niet precies genoeg om zomaar een herbouwplan op te baseren.
Antoni
10 jaar geleden
Pelle, de situatie in de praktijk is lang niet altijd zoals het op papier is vastgelegd, helaas. Dat is ook van de redenen waarom veel bouwprojecten vaak meer kosten dan begroot. Tijdens de bouwwerkzaamheden worden dan veel meer obstakels, bijvoorbeeld kabels en leidingen, gevonden dan men van tevoren, op grond van tekeningen, verwachtte.
Poet
10 jaar geleden
Toen ik de laatste keer land mat was dat om een hoogtelijnenkaart te maken van een landerij. Dit voor het maken van een ontwerp voor een irrigatiesysteem. Vervolgens gingen we "uitzetten" dwz vanaf het ontwerp weer punten in het veld uitzetten (met houten pinnen) die ter oriëntatie van de buizenleggers dienden. Ook wel eens om te kijken of een aarden dam voor een opslagmeertje voor regenwater voldoende hoog was vlgs het ontwerp of dat er nog een laag aarde op moest; en of de aan/afvoergeulen en het bekken diep genoeg waren. Ik heb ook wel eens een grondslag ingemeten: in een erosiegebied een aantal vaste punten exact ingemeten qua xyz. die punten zijn in navolgende jaren gebruikt als referentie om in het daar omheen liggende gebied de bodemdaling door erosie te meten. Het gebeurt ook dat een LM een (deels) nieuw gebouw meet om te kijken of het voldoende overeenkomt met het ontwerp. Handhavers van overheden laten wel eens meten om te kijken of een werk / bouwsel binnen grenzen blijft die in een vergunning zijn vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat heb je hier voor opleiding voor nodig?

Het beste antwoord

Een Landmeter doet metingen op terreinen waar grondwerkzaamheden worden verricht, bijvoorbeeld als er een nieuwbouwwijk, snelweg of spoorlijn aangelegd wordt. Een Landmeter verricht ook metingen voor landkaarten of om te bepalen waar een eigendomsgrens ligt. Ook ondergrondse ruimtes en oppervlakten onder water kunnen worden gemeten. Voorkomende werkzaamheden zijn: afstanden meten met een tachymeter (een meetapparaat met een laserstraal), GPS peilingen doen, hoeken meten, hoogtes meten, meetpunten aangeven in de grond met paaltjes, de meetresultaten verwerken en opslaan.

Naast meten heeft een Landmeter vaak ook andere werkzaamheden, zoals: het verkavelen van grond, plaatsen beschrijven, schatten van verkoopwaardes van onroerend goed en adviserende taken. Een Landmeter leest bouwkundige tekeningen en werkt met verschillende meetinstrumenten. Een Landmeter maakt aantekeningen over zijn metingen in het Kadaster, het archief van gedetailleerde landkaarten van Nederland. Een Landmeter kan ook zelf voorstellingen maken van objecten, ruimtes en oppervlakten, vaak met behulp van speciale software. Een Landmeter krijgt vaak instructies van een leidinggevende en werkt volgens vaste procedures.
Antoni