Hoe kan het dat als je kennis superieur is?

Hoe kan het dat als je kennis superieur is en je werkgever daar veel geld aan verdiend hij toch afscheidt van je neemt daar je sociale vaardigheden minder zijn terwijl je eventueel ook zou kunnen thuiswerken. Een relatie van mij heeft dit dus nu twee keer meegemaakt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Overigens ik verdien er altijd aan, daar als hij verkast hij mij altijd beldt omdat de serverruimte weer vernieuwd moeten worden. Dus wat mij betreft heeft hij 10 nieuwe bazen per jaar. Het klopt overigens ook nog.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zijn *kennis* mag dan superieur zijn, zijn andere eigenschappen zijn dat kennelijk niet. Vergelijk het met een ober met superieure bedienkwaliteiten, snelheid, geheugen en klantgerichtheid. Als hij echter bedient met het vuil nog onder zijn nagels, zal hij ondanks al zijn goede eigenschappen worden ontslagen. Ik vermoed dat deze persoon zo'n soort ober is. Uitermate geschikt, ware het niet dat . Zo iemand kan twee dingen doen. Het ene is: werken aan zijn zwakke punten. Het hoeven niet meteen zijn sterke punten te worden, maar ze moeten minimaal op een zodanig niveau komen dat ze niet meer zo belemmerend zijn als nu. Het andere is: een ander soort baan zoeken. Ik denk dat er voldoende banen zijn waar je ook met minder sociale vaardigheden goed werk kunt verrichten. Misschien kan een werk-coach hem helpen zo'n baan te vinden.

Veel mensen vinden zichzelf superieur, maar weinigen zijn het.

Het gaat erom hoe je omgaat met die kennis. Ik heb ook zo een collega. Maar sorry dat ik het zeg, ik vind het een kwal. Waarom: Omdat hij je altijd wilt aftroeven. Hij wil je gewoon de grond in boren en je nietig doen lijken. Wat ik ook te vertellen heb, het is niet goed genoeg voor hem. Hij weet het altijd beter. Ik voel me nutteloos in zijn buurt. Ik zal heb dan ook altijd uit de weg gaan. Het is dan ook absoluut geen team-player, waarbij je het beste uit iedereen kunt halen. Niet alles draai om die persoon.

Het is nu eenmaal zo dat je met kennis alleen er niet komt in deze wereld. Je wilt mensen in je organisatie opnemen die niet alleen over de kennis beschikken, maar het ook kunnen opslaan en delen. Als je niet over deze vaardigheden beschikt, functioneer je in veel organisaties benedenmaats. Het ligt natuurlijk ook aan bijvoorbeeld de cultuur en de grootte van de organisatie. Bij een klein bedrijf zullen beperkte sociale vaardigheden sneller een zichtbaar probleem vormen. Deze persoon zal dan ook snel buiten het team vallen.

Je kent nooit het hele verhaal van iemand. Naar mij idee moet iemand het wel heel bont maken voor een baas afscheid neemt van diegene als hij echt geniaal is. En voor wat betreft zijn auto en die van zijn vrouw, sommigen kunnen zichzelf heel erg goed verkopen en zo met een hoog startsalaris beginnen waardoor ze dus zulke auto's kunnen rijden. Maar wellicht verkoopt hij zichzelf dus beter dan hij in feite is. Sociale vaardigheden tellen misschien zelfs wel zwaarder dan intellectuele kennis. Een autoverkoper bv kan nog zoveel weten over een auto en dit tentoon spreiden maar mij er niet warm voor maken omdat hij gewoon niet weet wat hij zeggen moet, terwijl zijn collega met die vriendelijke glimlach die zegt dat de kleur van de auto zo mooi staat bij mijn ogen en geen drol over auto's weet me waarschijnlijk eerder tot het kopen van de auto aanzet gewoon simpel om het feit dat hij mij een fijn gevoel geeft.

Een baan bestaat uit verschillende vaardigheden, zoals kennis, annalytisch vermogen. snelheid, sociale vaardigheden, gedisciplineerdheid en maak de waslijst zelf maar vol. Het is dus een optelsom van iemands vaardigheden en eigeschappen die uiteindelijk bepaald of iemand wel/niet interessant is voor een werkgever. Eén eigenschap kan in een bepaalde functie zo nadelig zijn (je bent telefoniste maar je hebt een piepstemmetje) dat de werkgever liever een ander op die plaats ziet. Ook is het aan de werkgever om te bepalen of je superieur in een bepaalde functie bent of niet. Eigenwaarde stinkt is een oud Nederlands spreekwoord en in ieder spreekwoord zit een kern van waarheid.

Weet waar je goed in bent... En zorg dat die zaken waar je NIET goed in bent je de das niet gaan omdoen. Een uitstekende analist zit op een gegeven moment aan zijn max salaris. Daarna wil die toch carriere maken en wordt dus groepsleider oftewel manager. Echter, met mensen omgaan is niet zijn sterke punt. Uiteindelijk voldoet ie dan niet meer en kan gaan. Zijn goede andere punten zijn inmiddels op de achtergrond. Dat hier in nederland de idiote "regel" lijkt te bestaan dat een manager altijd meer moet verdienen dan een ondergeschikte speelt uiteraard ook een rol bij dit soort zaken. Per slot zitten er veelal 13 managers in een dozijn maar een goede troubleshooter of analist is zelfzaam.... (Ik weiger derhalve pertinent om manager te worden)

Uiteraard weet ook ik de daadwerkelijke achtergrond niet, maar het zou goed kunnen dat het probleem bij de werkgever ligt. Een goeie werkgever beoordeelt iemand om zijn/haar kwaliteiten. Ik ben er het er helemaal niet mee eens dat je als werknemer alles moet kunnen (maar dit blijft uiteraard afhankelijk van het beroep). De werkgever zou van iemand de scherpe kantjes af kunnen krijgen door niet op bepaalde punten te hard door te zagen, maar aanvoelen wanneer duidelijkheid en wanneer dankbaarheid nodig is. Aan de andere kant is deze werknemer waarschijnlijk een eigenwijs baasje, die bang is dat zijn verleden herhaald wordt en bij elke nieuwe werkgever, met meer wantrouwen zijn baan aangaat. Samen opzoek naar het optimum van de combinatie van werkgever- en nemer. Even een voorbeeld uit de praktijk. In de band is een muzikant die altijd rare dingen doet als je hem/haar complimenteerd. Pas als ik op bepaalde kanten voeter en voorzichtiger laat zien dat ik hem/haar soms ook waardeer, blijft hij/zij binnen de kudde. Andere bandleden vragen precies om de omgekeerde aanpak. Die kunnen niet genoeg oprechte complimenten krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100