Mag een mens zichzelf laten opzetten na de dood?

Is dit juridisch mogelijk? Hoe zit dat op biologisch vlak? Is het ook mogelijk op sterk water?

Allen uitgaande dat diegene enorm rijk is en kosten geen verschil maken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (2)

Dat mag niet, in ieder geval niet in ons land. De opties zijn op dit moment begraven, cremeren, ter beschikking stellen aan de wetenschap en (met toestemming van de Officier van Justitie) balseming. Balseming mag als het lichaam naar het buitenland wordt getransporteerd of als de overledene bijgezet gaat worden (denk aan overleden leden van het Koninklijk Huis).

Toegevoegd na 3 minuten:
Resomeren (stoffelijk overschot wordt ontbonden in een oplossing van loog bij verhoogde temperatuur en druk) mag in ons land nog niet, daarvoor zal een wetswijziging nodig zijn.

Cryomatie (lyofilisatie of vriesdrogen) is een nieuwe manier om stoffelijke overschotten te laten vergaan. "Bij deze techniek wordt het lichaam bevroren, waarna het door kleine trillingen in een organische substantie uiteenvalt. Na verwijdering van lichaamsvreemde stoffen zoals kwik en bijvoorbeeld kunstheupen, kan het ‘overschot’ worden begraven of gecremeerd." Wordt op dit moment nog nergens toegepast maar er wordt wel onderzoek naar gedaan.
Computoon
10 jaar geleden
Je kunt je opgeven voor Body world, dat is een tentoonstelling van opgezette mensen. Je moet een zwaar traject door om hiervoor geaccepteerd te worden, maar als dat lukt, dan heb je de enige legale weg bewandeld, om jezelf op te laten zetten na je dood. In alle andere gevallen is dit onmogelijk.