Ik denk dat de menselijke geest de grens aangeeft van wat wel of niet denkbaar is. Op een gegeven moment schiet ons IQ te kort. Iemand met een IQ van 80 zal nooit de relativiteitstheorie snappen (wie wel trouwens...). Iemand met een IQ van 160 zal daarom nooit kunnen denken over zaken die je alleen kunt bedenken met een IQ van 220 (ook interessant om over na te denken - iemand met een IQ die buiten alle schalen valt...die komt vast nog eens)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee, een heleboel is ondenkbaar.

Bijvoorbeeld dat gras opeens blauw kleurt.
Of dat een bal opeens omhoog valt ipv omlaag.
Of dat mijn oma opeens nog een kindje krijgt.
Etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ballen opeens omhoog vallen kan ik wel bedenken (zie avatar.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha.
Je valt nog steeds omlaag, maar dan omgedraaid. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al die zaken heb ik zojuist toch even kunnen bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo he, lekker doordenkertje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben bang dat je ondenkbaar met onmogelijk verward. Hoe oud is je oma overigens, want die in Italië was dacht ik dik over de zestig.
Nee, niets is niet ondenkbaar. In traditionele meditatie is het de bedoeling dat je niets denkt, en er zijn dus mensen die dat lukt.

In de zin van dat alles dus denkbaar is, dan denk ik dat het antwoord ja is. Alles is dus denkbaar, maar niet door iedereen. Ook denk ik niet dat door een enkel persoon alles denkbaar is maar dat je daar altijd een groep personen voor moet hebben.
Je komt er trouwens nooit achter of je alles kan bedenken omdat je nooit zal weten of dat wat je onder alles veronderstelt, compleet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gras blauw wordt, is onrealistisch, maar niet ondenkbaar. Mijn voorganger heeft er immers over 'gedacht' en nu ik ook. Dus denkbaar.

Waar niet over gedacht wordt, dat is ondenkbaar. Dus zodra je over iets denkt, is het denkbaar geworden, en alleen waar we niet over denken, is ondenkbaar. Wat dat is, weten we niet, want we denken er immers niet over!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zoiets had ik ook willen schrijven, maar je was me voor.
Het hangt er van af wat je met "ondenkbaar" bedoelt.
Dat je het niet kunt "denken", dwz, dat je het je in je hoofd niet kunt voorstellen?
Of dat in principe "alles" mogelijk is?
Je kunt je in je hoofd heel veel voorstellen, al weet ik niet zo gauw wat ik me moet voorstellen bij de gedachte "stel dat het getal pi de waarde 4 zou hebben".

Het is niet zo dat in principe alles mogelijk is. De natuurwetten zijn tamelijk bepalend. Het is bijvoorbeeld niet denkbaar dat het, als de zon eenmaal is uitgedoofd, het op aarde vanzelf lekker warm blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere fantasie denkbaar, zoals omhoog vallende ballen. Zoiets is misschien niet rationeel te verklaren, maar dat hoeft ook niet voor fantasie. Wat wel echt ondenkbaar is: alle informatie van het internet in je hoofd stampen. Dat zijn meer bitjes aan informatie dan dat er fysiek in je hoofd passen. Ook hoe groot het universum is, of hoe klein een proton, is voor een menselijk brein niet denkbaar of in ieder geval onvoorstelbaar.

M.b.t. de vraag of "niets" een begrip is dat ondenkbaar is:
In het verstand bestaat "niets" wel: het is onze term voor de afwezigheid van iets. "Niets" is dus denkbaar. Maar in het echt bestaat "niets" niet: het is juist een afwezigheid, een niet-bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles kan,
je kan zelfs,als de zwaarte kracht op is, ineens de lucht in zweven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsjeblieft. Dit vat het perfect samen. Je kan alles denken en in je gedachten kan alles gebeuren.
En dat we veel niet denken omdat we niet weten dat we het kunnen denken maakt het niet ondenkbaar. Slechts 'nog ongedacht'. Zoals, voor mij, het opraken van zwaartekracht. Maar Janake dacht het. +
Een vergelijkbare uitdrukking is niet ondenkbaar. Denkbaar betekent 'bestaanbaar, voorstelbaar'. Ondenkbaar betekent 'onbestaanbaar, onvoorstelbaar'. Voeg je daar weer de ontkenning niet voor, dan ontstaat de betekenis 'niet onbestaanbaar, niet onvoorstelbaar', dus 'wel voorstelbaar'. 'Vrijspraak is zeker niet ondenkbaar' is dus ook een goede zin als je wilt uitdrukken dat het goed mogelijk is dat iemand wordt vrijgesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige dat ondenkbaar is, is NIETS.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niets is niet ondenkbaar. Er schijnen mensen te zijn die regelmatig niets denken.
14 jaar geleden
Het woord ondenkbaar kan in verschillende betekenissen toegepast worden en in enkele daarvan zijn dingen ondenkbaar.

Voorbeelden:
* Niet denkbaar voor het verstand: Het is ondenkbaar dat één vlak tegelijk geheel wit en geheel zwart zou kunnen zijn; het ondenkbare geval dat….
* In een bepaalde situatie: het is ondenkbaar dat hij zich tot zoiets zou kunnen lenen.
* bijzonder groot: hij is ondenkbaar veel aan haar verplicht.

Minister Bos heeft gezegd dat regeren met de PVV ondenkbaar is.
En:
Een duurzame toekomst zonder zonne-energie is ondenkbaar.

Het antwoord op de vraag is dus NEE.
Er zijn situaties genoeg die ondenkbaar zijn

Moet er niet aan denken zeg.