mijn zoon is politieagent, dus ambtenaar, hij praat in afkortingen :AT, BOA, PV, ND, etc etc is voor ons onverstaanbaar/onnavolgbaar, maar in zijn wereldje schijnbaar heel normaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee.

Een heleboel afkortingen worden gebruikt omdat het gewoon praktischer is dan het gebruiken van het volledige woord of de volledige term, en mensen begrijpen waar je het over hebt.

"Het weer, verzorgt door het KNMI op het NOS-journaal" is tenslotte makkelijker om te zeggen dan "het weer, verzorgt door het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut, op het journaal van de Nederlands Omroep Stichting".

"NAC" bekt voor sportfanaten beter dan "Nooit Opgeven Altijd Doorgaan - Aangenaam Door Vermaak En Nuttig Door Ontspanning - Combinatie".

Overdadig gebruik van afkortingen kan een boodschap onduidelijk maken, maar dit geld voornamelijk wanneer een deel van de afkortingen vakjargon zijn. "Het overleg tussen B/T en Blauw over de verstrekking van IB-gegevens voor verwerking van de DT" is voor een buitenstaander misschien niet te begrijpen, maar iemand die bij de Belastingdienst werkt begrijpt dat het gaat om overleg tussen de afdelingen Toeslagen en Inkomstenbelasting, die het hebben over het verstrekken van de inkomensgegevens naar Toeslagen zodat deze de toeslagen definitief toe kunnen kennen. Voor een buitenstaander niet te begrijpen, maar misschien ook niet geheel relevant. Voor een medewerker geen probleem, en zij zijn tenslotte degene waarvoor het belangrijk is.

Dus nogmaals, nee. Afkortingen zijn er met een reden, dus laten we er vooral gebruik van blijven maken wanneer dit praktisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima verwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*dit geldt
toch een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*proest* Bedankt voor je coulance! ;-p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Nee. Ik begrijp de ellende, een buitenstaander heeft soms geen idee waar het over gaat. Ik heb er zelfs soms ook last van, de overheid is absoluut nummer 1 als het gaat om afkortingen. Maar als je die afkortingen een keer gezien en begrepen hebt, vergeet je ze niet meer, en ze maken tekst wel veel leesbaarder voor mensen die de ze kennen. Het scheelt enorm in het typwerk, en papierverbruik. Ik moet er niet aan denken al die termen voluit te moeten gaan lezen en schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de afkortingen binnen de eigen groep gebruikt, wetende dat het begrepen wordt, is er geen vuiltje aan de lucht.
Als je echter de ander met vraagtekens wilt laten zitten, ben je niet goed bezig.
Het is daarom duidelijk, dat hier geen afkortingen mogen worden gebruikt, omdat GV een gemengd gezelschap is en iedereen toegang moet kunnen hebben tot het geschreven woord. Zou men hier afkortingen gaan gebruiken die thuishoren in een bepaald jargon, dan zou het merendeel der lezers zich op het hoofd moeten krabben en zich buitengesloten voelen. Dat nu is niet de bedoeling van GV.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Als men hier afkortingen zou gaan gebruiken die...
Toch een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt jargon als de afkorting "GV" voor "Goeie Vraag"?
Ivana
14 jaar geleden
Ja, maar dat is onder elkaar en we weten hier allemaal wat dat betekent. Mag hier dus best.
Afkortingen zijn wel handig. Maar er zijn er zoveel. Hieruit blijkt hoeveel organisaties en bureaus en commissies er zijn die allemaal hun eigen afkortingen hebben.
Stoppen met weer een nieuwe organisatie en of commissie die weer iets anders overkoepelt en dus ook weer heel veel geld kost, lijkt mij beter. Worden de afkortingen vanzelf minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zou ik zelf erg fijn vinden.