Is geloof daadwerkelijk direct of indirect de reden van alle oorlogen in het verleden?

Dit heb ik mij wel eens laten vertellen.

Ik heb het eens na zitten kijken op internet (leven Wikipedia) En voor zover ik de informatie tot mij heb genomen, ben ik er nog steeds niet over uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Geloof in de vorm van Religie uiteraard.
Niet dat een grapjurk zo zegt van; Ze ''geloven'' allemaal dat ze de wereld kunnen overheersen oid :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (10)

Er zijn inderdaad veel orlogen gevoerd over het geloof. Dit begon al bij de kruisvaarders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geld én religie bij elkaar opteld heb je volgens mij alle redenen om oorlog te voeren te pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en eten dan? (vruchtbare grond)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaat ook om geld.
Verder is de oorlogs industrie een van de grootste ter wereld en gaan er miljarden in om.
Niet van alle oorlogen, er zijn ook wel oorlogen geweest om gebieds uitbreiding(Napoleon) etc etc etc.
Ik ben bang dat als wie of welk land dan ook wat "verzint "en genoeg mensen achter zich krijgt,dit genoeg is om een oorlog te ontketenen( Tweede wereldoorlog).

Toegevoegd na 1 minuut:
Met genoeg mensen, bedoel ik "meelopers ".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kruistochten, misschien. En misschien hadden zelfs die ook de reden/aanleiding die verreweg de meeste oorlogen hadden en hebben: hebzucht en machtswellust. Kijk alleen eens naar het laatste stelletje grote conflicten: WW I, WW II, Korea, Vietnam, Afghanistan en twee keer Irak. Niets met geloof te maken, alleen macht en olie.
Verder terug net zo. Nederland wil onder de hiel van Spanje vandaan, Willem de Veroveraar wil Engeland ‘hebben’ en de Romeinen hadden echt geen belang in het aanprijzen van hun Laren en Penaten in Gallië.
Hoewel, rare jongens, die Romeinen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles draait om macht en geld .
met geloof kan je een hele meute mensen bewegen om te "moorden" oorlog te voeren uit naam van 1 of andere god .
men denkt dat het dan is toegestaan.
elk geloof heeft zijn [oorlogs] verleden.
en je zegt wel .
"Niet dat een grapjurk zo zegt van; Ze ''geloven'' allemaal dat ze de wereld kunnen overheersen oid :)"
maar dat is wel het ultieme doel van alle geloven .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommige oorlogen wel. Andere oorlogen gingen over andere zaken.
- Boerenoorlog (Engeland vs Nederlandse afstammelingen in Zuid-Afrika)
Kerstoorlog (Mali vs Burkina Faso)
Vietnamoorlog
1e wereldoorlog
2e wereldoorlog
Schoonse oorlog (Denemarken-Zweden 1674-1679)
oorlogen tussen Engeland en Nederland in de 17e eeuw
Frans-Duitse oorlog
Voetbaloorlog (El salvador-Honduras 1969)
oorlogen chili peru bolivia
oorlog chili argentinië
falkland oorlog

En zo is er een eindeloze lijst van oorlogen die niet uit een godsdienst conflict zijn ontstaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja en natuurlijk niet te vergeten de 1e en 2e Punische oorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een druk op de knop blies de jongeman zich op in een bus, samen met vele onschuldige mensen. Zijn ouders zijn trots op hem en weten dat hij naar de hemel is gegaan. Bovendien heeft hij zijn slachtoffers naar de hel gestuurd.
Waarin je gelooft, is bepalend voor je blik op de wereld, je gedrag, je reactie op andere mensen. Als je daaraan twijfelt, bedenk dan hoe jouw leven plotseling zou veranderen als je een van de volgende stellingen zou geloven:
1. Je hebt nog slechts twee weken te leven.
2. Je hebt net honderd miljoen euro in de loterij gewonnen.
3. Buitenaardse wezens hebben een ontvanger in je schedel geïmplanteerd en manipuleren je gedachten.
Dit zijn slechts woorden, totdat je ze gelooft. Als je dat doet, dan worden ze onderdeel van jouw geest, en bepalen ze jouw verlangens, angsten, verwachtingen en verdere gedrag.
Een blik op de geschiedenis of in een willekeurige krant is voldoende om te zien dat ideeën die groepen mensen van andere scheiden, maar hen verenigen in moordlust, over het algemeen zijn geworteld in godsdienst. Onze toekomst wordt bepaald door wat we op dit moment doen met woorden als 'God', 'paradijs' en 'zonde'.
De meeste mensen op de wereld denken dat de schepper van het universum een boek heeft geschreven. We hebben het ongeluk dat er een heel stel van zulke boeken bestaan, die stuk voor stuk aanspraak maken op onfeilbaarheid.
Onze wereld is bezig snel ten onder te gaan aan de activiteiten van mensen die de toekomst van onze soort willen laten afhangen van overtuigingen waar je niet eens op de basisschool mee zou mogen wegkomen. Als de onfeilbaarheid van deze boeken niet goedschiks kan worden opgelegd dan maar kwaadschiks. De conflicten in Palestina (joden versus moslims), de Balkan (orthodoxe Serviërs tegen katholieke Kroaten, en orthodoxe Serviërs tegen Bosnische en Albanese moslims), Noord-Ierland (protestanten tegen katholieken), Kashmir (moslims tegen hindoes), Soedan (moslims tegen christenen en animisten), Nigeria (moslims tegen christenen), Ethiopië en Eritrea (moslims tegen christenen), Sri Lanka (Singalese boeddhisten tegen Tamil-hindoes), Indonesië (moslims tegen Timorese christenen) en de Kaukasus (Tsjetsjeense moslims tegen orthodoxe Russen; Azerbeidjaanse moslims tegen katholieke en orthodoxe Armeniërs) zijn slechts enkele voorbeelden. In deze landen en gebieden was de godsdienst de afgelopen tien jaar expliciet de oorzaak van letterlijk miljoenen doden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven/religie op zich is niet de reden. Het is de manier waarop de mensen met hun religie omgaan, wat de problemen veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Is geloof daadwerkelijk direct of indirect
de reden van alle oorlogen in het verleden?"

Ik weet niet
of geloof de reden is van ALLE oorlogen;
ik kan daar geen feitelijke uitspraken over doen,
want ik ben daar toen niet bij geweest;

toch heb ik een zeer sterk vermoeden,
dat je er niet ver naast zit;

ik DENK dus:
dat geloof niet de reden is van ALLE oorlogen,
maar waarschijnlijk wel van VELE oorlogen…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat het geloof de reden van veel oorlogen is geweest, misschien een enkele.
Ik denk dat het geloof vooral een gewillige stok om de hond te slaan is.
Als je soldaten of kiezers moet motiveren om voor je te vechten/betalen dan helpt het altijd als je ze kan voorhouden dat de vijand anders is.