Kunnen belgen uit het zuiden, die dus Frans praten ook Vlaams (Nederlands) praten?

Vraag het me gewoon afp

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K

Antwoorden (5)

Ja! Dat heb ik pas nog geleerd met Aardrijkskunde Greetz
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou veel succes, rij maar voorbij Antwerpen en dan is het snel afgelopen met de pret hoor (als je geen Frans spreekt dan).
ronron1212
10 jaar geleden
Zo is dat MrTomaat weinig kans op Nederlands.
Sommigen wel, maar heel veel ook niet. Het is in ieder geval niet verplicht op school, of in ieder geval vroeger niet. Er wordt daar nu wel over gepraat.

Je bedoelt dus de Walen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Pelle, in het hoger onderwijs is nog een keuzevak, als 2e taal kiezen velen voor Engels. Maar zelf zij die voor Nederlands kiezen behalen abominabele resultaten.
In Vlaanderen is Frans al van in het lager onderwijs verplicht en in het lager middelbaar ook.
In 2006 publiceerde de Université catholique de Louvain (in Louvain-la-Neuve, Waals-Brabant) een rapport waar in valt te lezen dat Vlamingen meer meertalig zijn dan de Walen. 59% van de Vlamingen spreekt Frans en nog eens 53% spreekt Engels. Dit tegen respectievelijk 19% Nederlands en 17% Engels in Wallonië. In Brussel zegt 95% Frans te kunnen spreken, 59% Nederlands en 41% Engels.
fremar
10 jaar geleden
Nederlands spreken Walen niet, maar velen spreken wel Vlaams. Het probleem is dat er een jarenlange haat/nijd verhouding is tussen Vlaanderen en Wallonië.

Ik heb in een dorp ten zuiden van Brussel gewoond [franstalig dus] en heb het zelf beleefd hoe ontzettend koppig en dwars mensen kunnen zijn. Hoewel de mensen het vaak kunnen, weigeren ze het bijna altijd en eisen van de ander dat die Frans gaat spreken.
[Het Vlaams wordt zelfs als minderwaardig gezien!!]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Het juiste antwoord,ze vertikken het om Vlaams te spreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat bedoelde ik nu. Ik dacht al dat er veel van die dwarse mensen waren die het gewoon weigeren, terwijl ze het wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het klopt hoor, terwijl Vlamingen je wel te woord te staan in het Frans, als dat moet. Vreemd, hè?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja die twee zijn water en vuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je verwart een aantal dingen. In het Waals gedeelte behoeft men geen Vlaams (Nederlands) te kennen, In Het Vlaamse gedeelte behoeft men geen Frans te kennen. De enige uitzondering is Brussel, dit is tweetalig en kennen de meeste mensen beide talen spreken. Echter in de driehoek Brussel - Halle - Vilvoorde heerst al jaren een tweestrijd zoals in de tachtiger jaren in de voerstreek, De Vlamingen willen de driehoek bij Vlaanderen behouden en de Walen willen het bij Wallonie voegen, de Walen vertikken het om Nederlands te spreken en de Vlaming weigert Frans t6e spreken tegen een Waal. Ook VRT heeft zich in het begin van de strijd laten gelden om te laten zien aam welke zijde zij stonden, Zij zette het project Witze op, een Nederlandstalige politieserie om duidelijk te maken dat Halle bij Vlaanderen hoort en niet bij Wallonië. Overigens is Witze een copy van de Engelse serie Jack Frost.
Ja.

Een gedeelte van Vlaanderen ligt namelijk tegen de Franse grens, in Kortrijk bijvoorbeeld spreken ze gewoon Vlaams (Nederlands).

Echter gaat men verder naar het oosten en komt men in de buurt van Namen (Namurs) dan zijn er maar weinigen die nog Vlaams kennen, in het Waals gedeelte behoeft men ook geen Nederlands te kennen als men geen functie heeft bij de federale overheid.