Wat is het verschil tussen een sociale voorziening en een volksverzekering?

Ik heb dit nodig voor mijn economie examen, als het kan graag antwoorden voor maandag 27 mei, 13:30

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Een volksverzekering is een verzekering waarvoor alle ingezetenen van Nederland van rechtswege verzekerd zijn. Zij betalen daar via hun inkomsten ( belastingdienst)een premie voor en krijgen een uitkering als zij aan de gestelde eisen voldoen. Alle volksverzekeringen beginnen met het woord Algemene ( dus AOW, AWBZ, Algemene Bijstandswet etc.).
Bij voorzieningen krijgen personen die door omstandigheden een bepaalde ondersteuning nodig hebben een uitkering in geld of in natura. Voor voorzieningen wordt geen premie betaald maar ze worden bekostigd uit de algemene middelen. Het is dus geen verzekering waar men recht op kan hebben.

Toegevoegd na 1 uur:
Over de Algemene Bijstandswet is zeker in het begin veel discussie geweest in de juridische literatuur. Immers, het is een Algemene Wet maar er wordt geen premie betaald door de bevolking. Voor een tentamen zou ik het er maar op houden dat de ABW een sociale voorziening is .omdat premiebetaling niet wordt vereist en de kosten uit de algemene middelen worden betaald. Kenmerk van een verzekering is de premiebetaling waartegen een bepaald risico wordt opgevangen.
De ABW is wel bedoeld voor de hele bevolking en daardoor is discussie mogelijk.