Fotomodellen worden gekozen om hun uiterlijk, Worden mensen die minder mooi zijn daardoor gediscrimineerd?

Fotomodellen worden gekozen om hun uiterlijk, worden mensen dan die minder mooi zijn gediscrimineerd? Dit stond in mijn boek, en ik bleef er best wel lang stil staan, en ik moest er zo erg om twijfelen en ik wist echt het antwoord niet hierop. wat is jullie mening hierover? want ik sta hier best wel bij stil....

groet ,
Lisa

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat ligt eraan, wat je onder discrimineren verstaat. Als je van de neutrale betekenis 'verschil maken' uitgaat, dan is het antwoord ja. Maar die betekenis heeft het woord al lang niet meer. Het is blijven steken in wat met een moeilijk woord de 'pejoratieve' (slechte, negatieve) betekenis heet. We gebruiken het woord discriminatie alleen nog maar als het gaat om onterechte uitsluiting van een groep mensen. Dus denk ik dat we het voor deze vraag ook zo moeten opvatten.

Dan je vraag zelf. Nee, dat is geen discriminatie. Net zo min als dat mensen met een prachtige stem en muzikaal talent wel zanger(es) kunnen worden en anderen niet. En dat mensen met veel wiskundig inzicht wel wis- of natuurkundige kunnen worden en anderen niet.

Iedereen heeft zo zijn talenten, en elk beroep vraagt om een bepaalde combinatie van talenten. Dat geldt ook voor het beroep van fotomodel.
Je kunt pas van discriminatie spreken als iemand die aan alle eisen voldoet, de baan niet krijgt omdat hij/zij (bijvoorbeeld) een bepaald geloof heeft of een bepaalde kleur. Dan wordt zo iemand ONTERECHT uitgesloten, en spreek je dus van discriminatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, discrimineren betekent niks anders dan onderscheid maken, als er niet werd gediscrimineerd waren ook "lelijke" mensen fotomodel.

"(Overigens zijn er natuurlijk ook "lelijke" fotomodellen. Er zijn zelfs bureaus die alleen daarin voorzien.)"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het is een eigenschap waar ze gebruik van maken. Er is vraag naar, zoals er ook vraag is naar muzikanten die een instrument kunnen bespelen en een boekhouder die kan rekenen
anneliez
10 jaar geleden
Fotomodel gaat eerlijk gezegd wel om het uiterlijk. Maar belangrijker is het talent om een goed model te zijn. Door goed te kunnen poseren, te lopen op hakken etc. Een lelijk iemand kan ook dit talent hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou je zou het kunnen zien dat het op amerikaanse "high schools" je ook van die leerlingenraad mensen hebben! nou de populaire wordt gekozen in dit geval is het discriminatie maar zou het echt niet weten met fotomodellen :s
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fotomodellen zijn niet altijd knap,ze zijn fotogeniek,dwz dat ze mooi zijn op de foto,maar in het dagelijks leven kunnen ze er dan heel gewoontjes uitzien. In de reclame zie je trouwens vaak mensen die helemaal niet mooi zijn ,maar wel erg grappig. Kijk maar naar de reclame van de supermarkt die op de kleintjes let.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat hele knappe mensen ook gediscrimineerd worden, want in eerste instantie beoordeelt iedereen ze om hun uiterlijk. Het is niet altijd prettig om in het middelpunt van de belangstelling te staan, al lijkt dat wel zo.
In de praktijk is het wel zo dat mensen met een knap uiterlijk gemiddeld genomen meer verdienen dan mensen die 'lelijk' zijn. Daar zit geen vooropgezet plan achter, het gebeurt gewoon, omdat we onbewust mensen beoordelen op hun uiterlijk.