Waarom heeft Mahatma Gahndi eigenlijk geen Nobelprijs gekregen?

Gahndi was verscheidene keren genomineerd voor de vredesprijs in 1937, 1938, 1939, 1947 en 1948. Maar desondanks had hij, een van de grootste pacifisten in de geschiedenis, nooit gewonnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Te bedenken dat Martin Luther King, dingen van Gahndi heeft "geleend" en deze wél een Nobelprijs heeft gekregen.. )

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Auto-correct heeft soms de neiging mijn spelling te verbeteren..

Het beste antwoord

"Dat Gandhi nooit een Nobelprijs heeft gekregen, was de grootste misser uit de geschiedenis van de prijzen, erkende juryvoorzitter Geir Lundestad in 2006.", aldus een artikel op http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3592/Nobelprijzen/article/detail/2936571/2011/09/29/Hitler-en-Gandhi-grepen-naast-Nobelprijs-voor-de-Vrede.dhtml

en uit een andere bron:

"(...) op de dag dat het 138 jaar geleden is dat Gandhi geboren werd, legde het Nobel comité aan CNN –IBN uit waarom. Volgens directeur Michael Sohlam werd Gandhi door het comité niet gezien als een politicus of maatschappelijk werker . Sohlam geeft toe dat het een grote fout is geweest om Gandhi over het hoofd te zien. Extra wrang is het dat de geestelijk leider van India maar liefst vijf keer genomineerd werd. In 1948 werd de prijs voor de vrede volgens het comité nooit uitgereikt, omdat er dat jaar geen geschikte winnaar was die nog leefde. Mahatma Gandhi werd een paar dagen na zijn nominatie vermoord. Het Noorse comité was dus gewoon te laat. "
http://india.blog.nl/cultuur/2007/10/02/nobelcomit-betreurt-overslaan-gandhi

Ik wil maar zeggen: het voordragen van mensen voor de Nobelprijzen is mensenwerk en er kunnen ook politieke elementen in de keuzes zitten. (Denk aan Henry Kissinger, Yasser Arafat en Barack Obama, die alle drie de Nobelprijs voor de vrede hebben gekregen terwijl die keuzes toch niet onomstreden waren/zijn.)

Wat Gandhi betreft, heeft het Noors Nobelcomité destijds een steek laten vallen. Maar Nobelprijzen worden in principe niet postuum toegekend, anders was dat nog een optie geweest.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
''Het Noorse comité was dus gewoon te laat. " Dat is meer dan duidelijk, dank u wel.