Welk ministerie houdt zich bezig met voedsel?

Voor maatschappijleer moet ik een PO maken, een van de vragen in welk ministerie of welke ministeries houden zich bezig met jou onderwerp? Mijn onderwerp is know your food.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De Voedsel en Waren Autoriteit is op 10 juli 2002 opgericht. Bij de Tweede Kamer en betrokken maatschappelijke organisaties was er sterke behoefte aan één krachtige organisatie op het gebied van voedsel- en productveiligheid. Dit was het gevolg van een aantal crises en incidenten op het gebied van voedselveiligheid. Ook internationale ontwikkelingen vroegen om een autoriteit: een partij die de integrale verantwoordelijkheid kan dragen voor zowel het toezicht als voor de risicobeoordeling en risicocommunicatie.

De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) functioneert onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I). De opdrachtgevers zijn het ministerie van EL&I en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Amadea
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
De officiële naam van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie is nu het Ministerie van Economische Zaken.
Antoni
11 jaar geleden
"Op 14 oktober 2010 is het ministerie van Economische Zaken samengegaan met het tweemaal grotere ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) in het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Door het tweede kabinet-Rutte werd besloten om voor dit ministerie per november 2012 de naam 'Ministerie van Economische Zaken' te gebruiken." Deze tekst staat vermeld op http://nl.wikipedia.org/wiki/Ministerie_van_Economische_Zaken_(Nederland)

Andere antwoorden (2)

Misschien de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)?

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bewaakt de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, en handhaaft de natuurwetgeving.

Toegevoegd na 43 seconden:
Oeps, ik zie net dat degene boven mij hetzelfde heeft geantwoord :)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zijn verantwoordelijk voor het beleid op het gebied van voeding. Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voeding

N.B.: Verder geldt altijd dat het Ministerie van Financiën betrokken is bij eigenlijk ieder beleidsonderwerp. Vrijwel alles kost immers geld.
Antoni