wat is het verschil tussen energieleveranciers?

Ik ga binnenkort op mezelf wonen en nu was ik aan het kijken naar energieleveranciers. Er zijn zo veel aanbieders dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Het is toch zo dat bij welke leverancier ik ook zit ik altijd de zelfde stroom krijg. Het enige waar verschil tussen zit is dan prijs en service toch?
En dan wat maakt service uit ze blijven toch stroom leveren zolang je betaald, meer service is er toch niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

De leveranciers zijn inderdaad erg vergelijkbaar. Je krijgt altijd dezelfde stroom en hetzelfde gas, ongeacht wie jouw leverancier is.

Wat wel verschilt, en vaak zelfs *enorm* verschilt, is de prijs die ze rekenen. Dat kan zomaar een paar honderd euro per jaar schelen (jawel, ook voor een alleenstaande).

Verder is er natuurlijk verschil tussen de contractsoort: een contract met een vaste prijs, of juist met een variabele prijs; een jaarcontract, een driejaarscontract, een maandelijks opzegbaar contract, enzovoort.

De ene leverancier rekent lage tarieven per kWu, maar rekent weer meer aan maandelijkse vaste kosten ("meterhuur", "aansluitrecht", of hoe ze het ook mogen noemen). Bij een andere aanbieder kan dat andersom zijn. Laat dus jouw situatie doorrekenen door één van de vergelijkingssites. Die sites geven jou een beeld van jouw totale jaarkosten, zodat jij je geen zorgen meer hoeft te maken over hoe die kosten zijn opgebouwd.

De service, waar je naar vraagt, speelt wanneer er problemen zijn. Bijvoorbeeld wanneer er iets verkeerd gaat met een betaling, of wanneer je vragen hebt over de nota. Ook wanneer je ooit mocht overstappen naar een andere leverancier (doen! elk jaar weer!) is het fijn wanneer de servicedienst bereikbaar is en jou helpt, bijvoorbeeld wanneer er iets niet helemaal lekker loopt bij die overstap.

Een andere vorm van service zit in de betaalmogelijkheden. Kun je zelf je maandbedrag aanpassen? Heb je vooraf al zicht of je aan het einde van jouw contractjaar moet bijbetalen of geld terugkrijgt? Kun je alleen betalen per automatische incasso, of zijn er ook andere betaalmogelijkheden? Wat doen ze als je ooit eens één keertje drie dagen te laat betaalt - krijg je dan direct een torenhoge boete inclusief al even torenhoge administratiekosten, of vinden ze dat niet erg mits het bij één keertje blijft?

Je zult echt moeten vergelijken, en daarbij naar het totaalplaatje moeten kijken. Alleen jij weet wat voor jou belangrijk is, en wat misschien voor jouw buren belangrijk is maar voor jou niet.

Toegevoegd na 9 uur:

Ik heb een aantal goede vergelijkingssites voor je opgezocht. Die passen hier niet meer, dus ik zal ze in een reactie zetten.

Tip: stap elk jaar over. Ik ben bijvoorbeeld zojuist overgestapt naar een DUURDERE aanbieder, maar ze geven een welkomstbonus van maar liefst € 360, waardoor ze uiteindelijk toch weer goedkoper zijn.

Volgend jaar weer overstappen en een nieuwe welkomstbonus opstrijken. Makkelijk verdiend!

Cryofiel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Hier de beloofde vergelijkingssites:
http://www.gaslicht.com/
http://www.energieleveranciers.nl/
http://www.energieprijzen.nl/
http://www.vastelastenbond.nl/
http://www.prizewize.nl/
http://www.eigenhuis.nl/content/35060/37014/Energieprijzenvergelijker en http://www.vergelijk.nl/energie/ Gebruik ze allemaal! Soms biedt een bepaalde aanbieder via de ene vergelijkingssite een veel hogere welkomstbonus dan via een andere vergelijkingssite.

Andere antwoorden (3)

De Consumentenbond heeft een mooie energieleveranciersvergelijker waar je kunt vergelijken op tarieven en kwaliteit. Verder hebben ze onderzoek gedaan naar de beste energieleverancier. Je kunt daar heel wat uithalen en daarom heb ik de bronnen toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de Consumentenbond kun je je oon aanmelden voor collectieve inkoop van energie. Scheelt een hoop geld! https://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/woning/energieleveranciers/energiecollectief/
Een energieleverancier kan zich onderscheiden op prijs, service en klantvriendelijkheid. Bij een onderzoek naar tevredenheid over hun eigen energiemaatschappij blijkt er weinig verschil te zijn tussen de energieleveranciers. De kwaliteit van stroom en gas is gelijk. Consumenten zijn het meest ontevreden over de prijs.
Het loont om je aan te melden of over te stappen via een goede prijsvergelijker. Je profiteert dan van de actiekortingen op deze websites. Let dus vooral op de prijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het meest onderscheidend is de prijs. Daarbij loont het de moeite via een vergelijkingssite een goede aanbieding te zoeken en na afloop van de termijn van de aanbieding (meestal een jaar) over te stappen naar een andere aanbieding of bij je huidige leverancier opnieuw een korting te bedingen.

Een goede, onafhankelijke vergelijkingssite is www.gaslicht.com van Ben Wolderink. Ben kwam op jonge leeftijd al in het nieuws met een vergelijkingssite voor telefoonabonnementen.