Geld het recht op vrije meningsuiting ook op digitale communicatie (dus ook bv. op facebook, websites, fora....)?

In Nederland en België is er het recht op vrije meningsuiting. Is dat een absoluut recht? Dus geldt dit recht ook op digitale communicatie, bv. als je reageert op een bepaald iets op een website, of in de sociale media e.d.m.?

11 jaar geleden
crispy
11 jaar geleden
Als je op iemands huis met grote letters jouw mening verft, is dat niet toegestaan. Dat heeft niets met de vrijheid van meningsuiting te maken, maar wel met het beschadigen van andermans eigendom.
Als je op een website (bijvoorbeeld op een krant) je mening geeft, dan kan de beheerder van die website bepalen of hij dat op zijn website wil accepteren of niet. Dat is geen beperking van de meningsuiting, maar dat is het recht van de eigenaar van dat medium waar jij je mening op schrijft.
Als je op goeievraag je mening geeft 'ik vind dat jij domme vragen stelt' dan zal dat verwijderd worden omdat het niet volgens de regels van goeievraag is. Dat heeft niets te maken met vrijheid van meningsuiting, maar puur met de regels die hier gelden.

Het beste antwoord

Ja.

Het recht op vrije meningsuiting is niet beperkt tot mondelinge of schriftelijke communicatie. Het geldt voor alle meningsuitingen.

Zie lid 3 van artikel 7 van de Nederlandse grondwet.
http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vgrnbj1z0qzw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit recht komt van de Verenigde Naties, is dus niet alleen beperkt tot Nederland en België. Om "gebruik" van dit recht in het openbaar te maken is het zinvol om die betreffende mening niet als een feit, maar als een mening kenbaar te maken. In de bovenstaande zinnen heb ik dat (bewust) niet gehanteerd. Zou ik dat wel hebben gedaan, dan zou de eerste zin begonnen zijn met " Volgens mij..." of iets dergelijks. Zo zal " Mijn buurman is een dief" eerder een aanklacht wegens smaad opleveren dan "Ik vind dat mijn buurman wel erg vrij omgaat met het begrip mijn en dijn". Kortom, wanneer u duidelijk maakt dat wat u laat weten, ook via sociale media en dergelijke, uw mening is, dan kunt u dat zonder meer doen.
Ik merk dat er mensen zijn (u hoort hier geen feit in, wel dat u iets gemerkt hebt) die vinden (menig) dat de regering er op dit moment een zootje van maakt. Met de beste wil is hier mijn mening niet uit te halen, u leest alleen wat ik gemerkt heb.
Kortom, geef uw mening als mening en niet als feit, dan kunt u dat altijd en overal laten weten.

Toegevoegd na 13 minuten:
In Nederland is het recht op vrije meningsuiting vastgelegd in artikel 7 van de grondwet. Hoe dat in België is geregeld heb ik niet zo snel kunnen vinden. Hier is geen enkele uitzondering gemaakt voor welke wijze van meningsuiting dan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie artikel 19 Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Die vermelden het recht op het hebben van een mening EN het uiten ervan.
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt voor uw nuttige info, maar mijn vraag was dus of je je mening kan uiten op alle kanalen, bv. ook digitaal. Of geldt dit enkel voor bv. openbaar spreken.
En allicht zijn er ook wel uitzonderingen (ik denk dat bv. een beledigende uitspraak, ook in eigen naam, naar een ander ras tegen de racismewet is, en je dit dus niet mag doen. Of dat je ook niet mag zeggen bv. "alle vrouwen zijn sletten vind ik"..)
Nee, de eigenaar van de website mag zelf bepalen of ze bepaalde texten wel of niet publiceren. Vrije meningsuiting geld voor je eigen publicaties en de vrije ruimte.