Geld het recht op vrije meningsuiting ook op digitale communicatie (dus ook bv. op facebook, websites, fora....)?

In Nederland en België is er het recht op vrije meningsuiting. Is dat een absoluut recht? Dus geldt dit recht ook op digitale communicatie, bv. als je reageert op een bepaald iets op een website, of in de sociale media e.d.m.?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja. Het recht op vrije meningsuiting is niet beperkt tot mondelinge of schriftelijke communicatie. Het geldt voor alle meningsuitingen. Zie lid 3 van artikel 7 van de Nederlandse grondwet. http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vgrnbj1z0qzw

Dit recht komt van de Verenigde Naties, is dus niet alleen beperkt tot Nederland en België. Om "gebruik" van dit recht in het openbaar te maken is het zinvol om die betreffende mening niet als een feit, maar als een mening kenbaar te maken. In de bovenstaande zinnen heb ik dat (bewust) niet gehanteerd. Zou ik dat wel hebben gedaan, dan zou de eerste zin begonnen zijn met " Volgens mij..." of iets dergelijks. Zo zal " Mijn buurman is een dief" eerder een aanklacht wegens smaad opleveren dan "Ik vind dat mijn buurman wel erg vrij omgaat met het begrip mijn en dijn". Kortom, wanneer u duidelijk maakt dat wat u laat weten, ook via sociale media en dergelijke, uw mening is, dan kunt u dat zonder meer doen. Ik merk dat er mensen zijn (u hoort hier geen feit in, wel dat u iets gemerkt hebt) die vinden (menig) dat de regering er op dit moment een zootje van maakt. Met de beste wil is hier mijn mening niet uit te halen, u leest alleen wat ik gemerkt heb. Kortom, geef uw mening als mening en niet als feit, dan kunt u dat altijd en overal laten weten. Toegevoegd na 13 minuten: In Nederland is het recht op vrije meningsuiting vastgelegd in artikel 7 van de grondwet. Hoe dat in België is geregeld heb ik niet zo snel kunnen vinden. Hier is geen enkele uitzondering gemaakt voor welke wijze van meningsuiting dan ook.

Nee, de eigenaar van de website mag zelf bepalen of ze bepaalde texten wel of niet publiceren. Vrije meningsuiting geld voor je eigen publicaties en de vrije ruimte.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100