Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is in een telefoongesprek, de aanspreektitel: "heer" gangbaar, of juist heel fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antoni
12 jaar geleden
Mijn ervaring is, dat "heer" en "meneer" de laatste vijftien jaar van "plaats zijn gewisseld". Wat er in brieven werd gebruikt, wordt nu in telefoongesprekken gebruikt en andersom. Werd vroeger een brief begonnen met "Geachte heer Jansen,", tegenwoordig zie ik steeds vaker "Geachte meneer Jansen," of zelfs "Beste meneer Jansen,". Vroeger werd in telefoongesprekken gezegd: "Meneer Jansen, mag ik u iets vragen?", tegenwoordig wordt er door velen gezegd: "Heer Jansen, mag ik u iets vragen?". Opmerkelijk, dit verschijnsel. Ik zou het zelf overigens op de "oude" manier (blijven) doen: "heer" gebruiken in brieven, "meneer" gebruiken als je de betrokkene aanspreekt in een telefoongesprek. N.B.: Ik heb in deze reactie de naam "Jansen" gebruikt als voorbeeld; ik had iedere andere achternaam kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" tegenwoordig wordt er door velen gezegd: "Heer Jansen, mag ik u iets vragen?". Werkelijk? Dat herken ik echt totaal niet hoor....
Antoni
12 jaar geleden
Collega's in een callcenter waar ik ooit werkte, deden dit. Ook word ik zelf zo wel eens aangesproken in een telefoongesprek. Raar, maar waar.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Alleen als het gaat om vragen naar. Je krijgt bijvoorbeeld een receptioniste aan de lijn, en vraagt haar dan of de heer Jansen aanwezig is. Maar wanneer je dan de heer Jansen zelf spreekt, dan zeg je "meneer" tegen hem. Bedankt voor dit gesprek, meneer Jansen.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik hier heel zeker over wil zijn, kan ik dit dan ook ergens nazoeken?
Anders volg ik mijn gevoel hierover, en dat is hierin hetzelfde als jouw gevoel...
Antoni
12 jaar geleden
Mijn ervaring is, dat "heer" en "meneer" de laatste vijftien jaar van "plaats zijn gewisseld". Wat er in brieven werd gebruikt, wordt nu in telefoongesprekken gebruikt en andersom. Werd vroeger een brief begonnen met "Geachte heer Jansen,", tegenwoordig zie ik steeds vaker "Geachte meneer Jansen," of zelfs "Beste meneer Jansen,". Vroeger werd in telefoongesprekken gezegd: "Meneer Jansen, mag ik u iets vragen?", tegenwoordig wordt er door velen gezegd: "Heer Jansen, mag ik u iets vragen?". Opmerkelijk, dit verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, Antoni, dat jij, (U?) de moeite hebt/heeft genomen een antwoord/reactie te geven.
Het zal me hopelijk helpen hoe nu de juiste term te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea heeft gelijk.
Computoon
12 jaar geleden
Antwoord Amadea is correct. Wat schriftelijk taalgebruik betreft: als ik een brief krijg met 'geachte meneer' of zelfs 'beste meneer' weet ik meteen dat het geen serieuze correspondentie is maar een reclamerommel die bij het oud papier kan. 'Geachte heer Achternaam' is het nog steeds voor organisaties die serieus genomen willen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, echter ik had her prettiger gevonden een antwoord te hebben gekregen waar ik dit antwoord kan toetsen op relevantie. Het zijn nu alleen maar persoonlijke gevoelens, en die heb ik ook...
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing