Kan IJsland zijn schuld aan Nederland en Engeland niet in natura uitbetalen ?

Bijvoorbeeld door een stukje land met een paar geisers te verkopen aan ons. Kunnen wij daar gebruik van maken. Of vakantie huisjes bouwen .

Kan dat staatsrechtelijk ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van mij ook een +1.

Het beste antwoord

Ijsland heeft om Icesave geen schuld naar Nederland omdat die bank een private bank is. Landsbanki is genationaliseerd door de Ijslandse regering dus áls die bank op het matje komen moet dan staat de Staat daar.
Een vereffening in natura, zo er dus een schuld is, is helemaal geen raar idee. Stel dat Ijsland zo diep in de problemen komt dat het IMF gaat ingrijpen. Dan is het best mogelijk dat Ijsland gevraagd wordt toegang tot nationale bronnen zoals bvb de visrijke wateren toe te laten danwel importbarrieres te laten zakken. De ijslandse vissers zullen dan wel gaan mokken maar over de territoriale wateren gaat de Staat en niet de vissers.
Anderzijds is het natuurlijk wel weer zo dat Ijsland gelukkig een demokratie is. En ik vind dat we het moreel niet maken kunnen de bevolking af te knijpen om een private bank daar en wat procentenvangers hier. Het gaat evenwel helemaal niet om zoveel geld. Nog geen 1.5 miljard, een schijntje afgezet tegen het BNP. Daarom lijkt me mag de Ijslandse bevolking ook wel wat welwillender staan tegenover de claim van Nederland en Engeland. Als men graag bij Europa horen wil zal men ook moeten meedoen een oplossing te vinden. Want die bank stond natuurlijk wel onder de Ijslandse wet en toezicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt het beste antwoord, maar ik weet zonet nog niet of 1,5 miljard een schijntje is. Er leven maar +- 350.000 IJslanders op het eiland. Zoveel BNP produceren die niet ?

Andere antwoorden (7)

dat kan, en zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn de verkoop van energie, alleen gaat er dan wel een groote investering aan vooraf om de energie hier te krijgen. Wie moet dat gaan betalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, we willen cash. Wat heb je nou aan zo een warm water ding op een failliet en vooral koud eiland?
14 jaar geleden
In natura uitbetalen?
Zullen de heren in den haag wel leuk vinden.
Worden zij ook een keer genaaid ipv de minima
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol; hij is leuk!!!! +1
Da's wel een beetje een middeleeuwse oplossing... en of Engeland en Nederland zitten te springen om een stuk grond in een woest, vulkanisch actief maar onvruchtbaar land is vraag twee. De omgeving is prachtig, maar de combinatie afgelegen en onvruchtbaar (slechts 0,07% van het oppervlak van IJsland kan gebruikt worden voor voedsel. Zelfs McDonalds is uit IJsland gevlucht, omdat al het rundvlees geimporteerd moest worden, en da's met de huidige waarde van de IJslandse Kroon te duur)

Geisers zijn in principe bruikbaar om electriciteit mee op te wekken, alleen is de afstand te groot om dat met zeekabels of andere technieken hierheen te krijgen, en zou miljardeninvesteringen eisen om op gang te brengen.

Het is niet onmogelijk, maar ik ga ervan uit dat GB en NL gewoon pegels willen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks Krizzz. ik had het me iets te rooskleurig voorgesteld. Maar ik gun de IJslanders hun financieële toekomst. Maar belofte maakt schuld. ( Icesave deposito garantie ) .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wel zo is , is dat Shell ( een Nederlands/ Brits bedrijf ) de eerste waterstof tankstation op IJsland opende een paar jaar geleden. En waterstof wordt nog steeds als een veel belovend alternatief voor olie gezien. En IJsland kan het volop produceren door hun geotherme energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah dat staat ook in het artikel . Goed artikel.
ik denk dat dat niks wordt, stel je voor jij heb geld bij ze staan(ongeacht of het nou echt zo is of niet.) zou jij dan een stuk grond willen inplaats van een paar nullen op je bankrekening.

ik niet, dus ik denk dat de Nederlandse overheid (en de Engelse ook waarschijnlijk) net zo denkt.

grof gezegd: rot op met je eis wij willen ons geld!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het kan? Wanneer Nederland en/of Engeland met zo'n eventueel voorstel akkoord zouden gaan; uiteraard.

Wanneer jij kaasboer bent en een klant wil een kilo kaas t.w.v. €10,- en de klant stelt voor om het voor één paar sokken te ruilen, omdat hij geen geld heeft. Dan kàn je ermee akkoord gaan. Maar of dit een handig is en goede keuze is dat moet je dan zelf bepalen ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie metafoor kaas en sokken :-)) Ik zie het voor me .
Met ijsblokjes ?