Als je veel twijfel hebt, dan heb je te weinig overzicht.
Je kan het niet meer overzien en dan ga je over alles twijfelen.
Probeer meer rust te krijgen in je leven, stoot voorlopig een aantal activiteiten en afspraken af.
Ga hier net zo lang mee door, tot je overzicht weer terug is.
Als je het goed kan overzien is je meeste twijfel ook weg.
Nu heb je een basis om je zelfvertrouwen weer wat op te bouwen en zal je twijfel je leven niet meer overheersen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Zonder enige twijfel de vraag op deze website stellen waar je mee zit. Wij helpen je dan verder.
14 jaar geleden
Een besluit nemen over de reden voor je twijfel. En dan de reden wegnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt ervan af waarover je twijfelt. Sommige twijfels zijn heel erg, zoals: zal ik wel of zal ik niet naar mijn werk gaan, zal ik het wel of zal ik het niet uitmaken, heb ik wel of geen kanker? Ga ik dood of blijf ik leven? Andere twijfels zijn juist heel goed: bestaat God wel of niet? Die scherpen je geest. Als je leven er door beheerst wordt en je kan niet meer normaal functioneren dan kan je naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beschouw alles in je gedachten, beschouw je twijfel... Kijk ernaar... En zie... Kijk naar jezelf en kijk naar de twijfel... Je twijfelt overal over, maar twijfel je aan de twijfel zelf? Ik dacht het niet, die neem je wel serieus, en veel te serieus... Dus als twijfel je sterke kant is, twijfel aan de twijfel, dan zul je zien dat het ook maar een spelletje is en meer niet...

Alles waar je gedachten mee bezig zijn, dat wordt groter, dus neem je twijfel in je blikveld zul je alleen maar twijfel tegen komen, dat schiet niet op... Dus trek je twijfel in twijfel en stop er gewoon mee...

Het is een nare gewoonte, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij twijfel NOOIT doen ,zo denk ik altijd.
Vertrouw op jezelf, zo sta je dicht bij jezelf!
Bescherm je zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twijfel is het rationele van je denken.

Schakel het denken even uit. Wat zegt je gevoel?

Als je dit moeilijk vindt:
Zeg een 1 mogelijkheid en voel of je rustiger wordt of juist onrustiger. Als je onrustiger wordt is het antwoord niet die mogelijkheid.
Zo kan je alle mogelijkheden aflopen. Je bent je eigen leugendetector.

Als je dit ook moeilijk vindt:
NIET DOEN. Twijfel is stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderzoeken waar die twijfel goed voor is.
14 jaar geleden
Als je altijd maar twijfelt over van alles en nog wat, dan moet je zo snel mogelijk een beslissing nemen. Een verkeerde beslissing is nog altijd beter dan geen beslissing. Als je de foute beslissing hebt genomen kom je er vaak achter waarom je had getwijfeld, dan zul je de volgende keer minder snel twijfelen en je gevoel of misschien je ratio volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twijfellen komt voort uit het onderbewuste. Het heeft dus bewust een reden. Twijfel geeft een signaal, doe daar iets mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar antwoorden/informatie zoeken over hetgeen waarover je twijfelt.
Alles voor jezelf op een rijtje zetten, en daar een conclusie/beslissing uit voort laten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je over alles twijfelt wordt het wel lastig om beslissingen te nemen.
Ik twijfel ook weleens en de ene keer volg ik mijn gevoel en de andere keer mijn verstand.
Soms pakt het niet goed uit, dan weet ik dat voor de volgende keer, dus daar leer je dan weer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij twijfel niet doen,
maar aan andere kant, nooit geschoten is altijd mis.

Ligt er ook aan wat het is, en dat mis ik in jouw vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is twijfel.
Er zijn mensen die twijfelen overal over, bij het vragen van advies aan familieleden/ vrienden en collega,s zegt de een dit, en de ander dat.
Nou, daar wordt je echt vrolijk van.

Iedereen heeft wel eens zo z,n twijfel, maar dit kan ook je leven gaan overheersen.
Als je er geen structuur in brengt, kan het je leven gaan beheersen!

Neem in de eerste plaats voor jezelf eens een vel papier.
Deel dit met een lijn in het midden doormidden, gewoon een streep trekken.

Zet boven elke helft je probleem/ vraagstuk.
Zet links erbij " voordelen " en rechts erbij " nadelen ".

Ga elke gedachte gang na, zelfs de meest gekke gedachten.
Doe dit niet in 5 minuten, doe er desnoods een paar dagen over.

De voordelen schrijf je in het eerste vak, de nadelen in het tweede vak.
Heb je alles overdacht, krijg je voor jezelf een aardig beeld, en kan je twijfel worden weggenomen.

Moet er meteen een beslissing genomen worden, vraag dan bedenktijd.
Kan dit niet, en ik zou niet weten waarom niet, zeg dan gewoon dat je op dit moment niet kan beslissen!
Vraag begrip hiervoor. Vinden ze meestal niet erg!
Toch moet je ervoor waken er niet wakker van te gaan liggen, dan wordt het van kwaad tot erger.
Zoals net hierboven geschreven, vraag uitstel indien mogelijk, en vraag begrip hiervoor.

En, natuurlijk niet overal over twijfelen, ga gerust eens gewoon op je gevoel af, een keer op je bek gaan leer je veel van.
Je gedachten kunnen je behoorlijk in de war brengen, probeer het bovenstaande maar eens, als je dingen op papier zet, zet je het even uit je gedachte, en dit geeft rust. Succes.