Crematie, ook wel verassing of lijkverbranding genaamd, is, naast een begrafenis, een vorm van lijkbezorging.
Dat is het.

Waarom mensen daar voor kiezen?
Daar zullen heel wat uiteenlopende redenen voor zijn.

Omdat ze geen zin hebben in een graf. Geen geld voor een steen,
geen behoefte aan een inscriptie.
Omdat verbranding de boel beter opruimt.
Omdat ik de kinderen geen onderhoud van een graf wil opleggen.
Omdat cremeren goedkoper is.
Omdat het onzin is om nog ruimte in te nemen als je toch dood bent.
Cremeren is gemiddeld goedkoper dan begraven
Geen grafkosten (kosten kunnen behoorlijk oplopen)
Geen verzorging van een graf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verbrandingvan het lijk voorkomt dat er ziektekiemen verspeid worden. Deze worden nl gedood door de hoge temperatuur tijdens de verbranding. Dit is de reden dat in sommige landen voorcrematie meer gekozen dan begraven.

Daarnaast kunnen tal van persoonlijke motieven een rol spelen bij de keuze voor crematie boven begraven worden:
Oa onder de grond liggen tussen de wormen is ook geen fijne gedachte.
Na de dood heb je je lichaam niet meer nodig. Kan dus verbrand worden etc.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Omdat het 'efficient' is. Geen grafrecht om te betalen, geen onderhoudskosten van het graf, ruimtebesparend, geen 'noodzaak' om het graf van de overledene te bezoeken, geen geld bij de familie of geen zin bij de nabestaanden om geld aan een graf fe besteden. Weg is weg... Vanuit de katholieke Kerk is crematie voor katholieken jarenlang verboden geweest. Het begraven van doden is een van de werken van lichamelijke barmhartigheid. Het is een eerbewijs aan de kinderen van God, die tempelz van de heilige Geest zijn geweest. Het lichaam van de overledene moet met respect en liefde worden behandeld vanuit het geloof in en de hoop op de verrijzenis. Tegenwoordig staat de Kerk het toe als hierbij het geloof in de verrijzenis niet in gevaar komt maar de voorkeur gaat nog steeds uit naar begraven.Cremeren werd door eeen aantal mensen als iets van de heidenen beschouwd. Begraven is christelijk: mens gedenk dat gij stof zijt en tot stof zult wederkeren... helemaal passend bij het beeld van de graankorrel die sterft in de aarde om nieuw leven voort te brengen.
Computoon