Abn betekend algemeen beschaafd nederlands. Je houdt je hierbij aan de Nederlandse taal regels, uitspraak en gebruikt woorden die in het woordenboek staan. Bij straattaal meng je verschillende talen ,Surinaams, Marokkaans tot een Mengelmoes ook afkortingen en zelfverzonnen niet correcte nederlandse taal word vermengd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Straattaal is de taal van de straat, oftewel 'straattaal'. Straattaal is geboren uit verschillende talen zoals Engels, Surinaams, Marokkaans en Turks, met het Nederlands als basis.

http://www.straatwoordenboek.nl/

Straattaal is de mengtaal die jongeren van verschillende culturele en sociale achtergronden in het dagelijks leven spreken op school en op straat. Niet alle straattaalsprekers behoren tot dezelfde groep of subcultuur. Voor straattaal geldt, net als voor jongerentaal, dat het niet toegeschreven kan worden aan een specifieke en afgebakende groep jongeren.
"DE" straattaal bestaat niet.

ABN bestaat trouwens ook niet (meer).
Dat heet: Standaardnederlands (een woord!)
Standaardnederlands is de gestandaardiseerde variant van het Nederlands die wordt onderwezen op scholen en wordt gebruikt door de autoriteiten en media in Nederland, België, Suriname, Curaçao, Sint Maarten, Caribisch Nederland en Aruba.

Het bewaken en beschrijven van het Standaardnederlands is door de Nederlandse, Vlaamse en Surinaamse overheid toevertrouwd aan de Nederlandse Taalunie.

Gestandaardiseerd betekent: overal hetzelfde, zelfde taalregels, zelfde standaar.

En dat is dan ook het grootste verschil met straattaal.