Wat is je recht van een parkeerplaats in je straat voor je huis ?

Ik woon in een straat waar blokken huizen staan elke blok heeft 8 parkeerplekken. Elke keer als je 's avonds thuis komt staat de straat vol met auto's die niet uit de straat komen. Wat zijn mijn rechten in de straat dat ik er toch voor kan zorgen dat ik onbezorgd mijn auto in me eigen straat kan neerzetten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
65.8K

Antwoorden (4)

Die zijn er niet. Heel simpel. De gemeente maakt een berekening hoeveel parkeerplekken ze per huis willen en die worden gemaakt maar je hebt geen recht op een bepaalde plek.

Toegevoegd na 50 seconden:
Blijkbaar staan die auto's daar omdat het in hun straat ook te vol is. Vraag eens bij jouw gemeente op hoeveel parkeerplaatsen ze per huis rekenen en ga eens na of dat wel klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In hun eigen straat is het leef, 1 auto staat hier zo ie zo 24/7 en dus nooit in haar eigen straat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan nog heb je daar niets over te zeggen al kun je natuurlijk eens vriendelijk vragen wat er mis is met de parkeerplaatsen in hun straat maar dan nog: je hebt er geen recht op.
ronron1212
11 jaar geleden
Al zijn er te weinig parkeerplaatsen Pelle dan kun je nog niets met de gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk wel. Als het beleid 1,8 parkeerplaats per woning is en je kunt aantonen dat het in jouw wijk 1,5 is dan kun je daarmee naar de gemeente!
ronron1212
11 jaar geleden
Gebeurt daarna echt niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is lastig hoor Goos, hoe moet je dat nou weten? De ene straat staat blijkbaar leeg omdat er een voordeeltje is in de andere straat om daar je auto te parkeren. Ik woon in een vinexwijk en het is in de hele wijk superdruk maar gelukkig in ons straatje het minst omdat je ervoor om moet rijden om er te komen ivm een doodlopend stuk ergens. Maar dan nog maken ze in onze straat meer ruzie omdat je bijna altijd je auto wel voor de deur kan parkeren. Er ontstaat een soort evenwicht dan. Toen wij eens drie maanden de auto van mijn vader hadden omdat die in het buitenland zat zijn er werkelijk waar 6 mensen om de beurt komen klagen omdat we op 'hun' parkeerplaats stonden en of we de auto elders konden zetten (en dan kwam de volgende buur aan de deur....).
ronron1212
11 jaar geleden
Al bij de gemeente wezen praten om te zien hoeveel parkeerplekken er per woning zijn en of dat kan veranderen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet precies hoeveel de norm hier is en ik weet dat daaraan voldaan is. Het probleem zit hem bij de woningen die een parkeerplek op eigen grond hebben en die vaak niet gebruiken. Ze maken er een tuin van en de gemeente zit daar dus bovenop!
De weg is openbaar, toegankelijk voor iedereen, iedereen mag op de parkeerplaatsen zijn of haar auto parkeren, tenzij het een invaliden pakeerplek betreft, je hebt dus geen recht op die parkeerplek, voor je huis. Je kunt de eigenaren dus niet meer, dan vriendelijk vragen hun auto elders te parkeren. Je hebt nergens recht op in dit geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Zelfs als je een bewonerspas hebt niet.
Er zijn normen voor het aantal parkeerplaatsen, maar deze zijn niet verplicht. De gemeente mag hier dus naar believen en eigen goeddunken van afwijken.

In de meeste gemeenten is het verboden (zoals je in een reactie schrijft) om een auto 24/7 te parkeren. Dit wordt per gemeente geregeld in de APV. Hier kun je navraag naar doen in je gemeente. Verder kun je aan de gemeente voorleggen wat je probleem is. Met een beetje geluk zijn ze welwillend en kunnen ze een aantal parkeerplekken reserveren voor jou en je buren. Er komt dan een bordje "parkeren vergunninghouders" en dan krijgen jullie een vergunning op kenteken. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo is het verboden om ergens 24/7 te parkeren? Zolang je maar motorrijtuigenbelasting betaalt hoef jij echt niet met dat ding te rijden hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Pelle, zoals ik al aangeef wordt dit geregeld in de APV, en hebben de meeste gemeentes daar zeker wel regels voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het parkeren: Dat geldt voor caravans.
Over de vergunning: Daar hangt een stevig prijskaartje aan, dat krijg je niet cadeau. Bovendien worden parkeervergunningen over het algemeen niet in woonwijken verstrekt, tenzij als je in dicht bij het centrum woont, maar dan nog, vraag naar het kostenplaatje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste Crea, zowel de APV als het vergunningenbeleid verschild heel veel per gemeente. Om maar even een voorbeeld te noemen, parkeervergunningen voor bewoners zijn in mijn gemeente gratis in sommige wijken. De vragensteller doet er goed aan zijn vragen bij zijn/haar gemeente voor te leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jannes: wil je even met een bewijs komen dat er gemeenten zijn waar je niet 24/7 mag parkeren in een woonwijk als je daar woont? Het gaat hier niet om een centrum met parkeervergunningen etc anders had de vraagsteller dat echt wel gezegd.
Ze moeten ieder 1 parkeerplek geven op kenteken die ze dan gewoon per jaar of kwartaal betalen aan de gemeente iedereen blij en opgelost het is toch eigenlijk van de zotte dat jij jou auto niet voor jou eigen deur kan zetten en een ander 3 auto,s sorry niemand denkt tegenwoordig aan een ander schandalig wij hebben precies het zelfde in de Triumphperenlaan 3452 ek in Vleuten ik hoop dat ze ons gewoon een bewoners vergunning gaan geven