Welke instanties financiëren medisch wetenschappelijk onderzoek?

Wie betaald er (en hoeveel) voor medisch wetenschappelijk medisch onderzoek? Ik weet dat de hartstichting dit financieert en de overheid ook, maar welke instanties zijn er nog meer en hoeveel betalen zij dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De farmaceutische industrie.

Antwoorden (1)

Oeioei, dat zijn er een heleboel, hoor! Ik denk niet dat je ze allemaal op kunt noemen, maar op internet kun je er vast een hoop vinden. Misschien vind je daar ook de bedragen.
Denk eens aan: het Longcentrum (vroeger het Astmacentrum), het Koningin Wilhelmina Fonds, de Maag Lever Darmstichting, de Nierstichting... noem maar op. En bovendien zijn er nog particulieren en bedrijven die meebetalen, bijvoorbeeld via giften, erfenissen en fondsen. Maar dat doen ze dan meestal aan zo'n fonds of stichting.
Misschien vat je de vraag te gedetailleerd op, en willen ze weten om wat voor GROEPEN het gaat. Dus bijvoorbeeld: overheid, patiëntenorganisaties zoals het Longfonds, de Nierstichting (enzovoort, vul zelf maar aan), en particulieren en bedrijven. Dan kun je bij elk een percentage zetten. Dat zal wel ergens te vinden zijn.
Succes!