Oorspronkelijk was de ll een aparte letter naast de l, met een wezenlijk andere uitspraak.

In het Welsh is dat overigens nog steeds zo.

Ik heb ooit Midden-Welsh als bijvak gehad, en weet nog de mooie uitleg van mijn docente over de uitspraak van de ll: weet je het geluid dat je maakt als je onder een koude douche stapt? (Aangenomen dat je niet gewoon begint te krijsen.) Als je met je tong tegen je verhemelte scherp inademt, met een soort slissend geluid. De ll spreek je ongeveer zo uit, maar dan adem je uit in plaats van in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Erg nutteloos. Nee hoor. De dubbele L is een klank uit Wales.
Daar komt de naam Lloyd vandaan. Net zoals Llewellyn, Llan, etc.
14 jaar geleden
Lloyd is afgeleid van het Welshe 'llwyd', wat grijs betekent. Dit zou de dubbele L verklaren.