Hoe verdient men aan kadobonnen?

Stel ik koop een kadobon/boekenbon bij de bruna.
Vervolgens ga ik naar "the readshop" en koop daar een boek met mijn kadobon.

Heeft "the readshop" het boek dan met verlies mee gegeven? Is Bruna geld verschuldigd aan "the readshop" en wordt dit verrekend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (3)

Als jij een cadeaubon koopt bij de bruna dan moet de bruna een groot gedeelte van het geld afstaan. Koop jij elders een boek krijg deze winkel en geld van de boekebbon via de boekenbon stichting. Dit is dus het geld dat de bruna afdraagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik het goed snap kan het helemaal niet uit? Bruna moet een deel afstaan en the readshop krijgt slechts een deel vergoed? Dus mijn boek van 15 euro moeten zij dan met verlies weg doen?
ronron1212
11 jaar geleden
beide winkelier betalen aan de boekenbon. De organisatie die de boekenbon uitbrengt moet geld van beide winkelier om zelf zijn kosten en distributie en registratie te betalen.
ronron1212
11 jaar geleden
het is oveigens ook geen stichting
Op elke kadobon zit een commissie. In mijn massagepraktijk verzilver ik ze dan, maar daar ik van veel nationale cadeaubonnen/-kaarten als een Giftfor2 of een YourGiftkaart zo'n 25% tot 40% commissie afdraag, zal de cadeauzaak als een bruna, daar zo'n 10% (naar schatting) van zou krijgen. Echter zijn cadeaukaarten, net als postzegels, een serviceproduct van een zaak, en is het niet bedoeld om daarmee winst te maken. Ze hopen door deze serviceproducten te bieden, aanloop naar hun winkel én daar andere producten te kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedere winkelier die meedoet aan de boekenbon, koopt deze bonnen in voor een meerprijs van de waarde, vervolgens gaat de bon de verkoop in, voor de waarde die op de bon staat, er gaat een papiertje om de bon die verkocht wordt, misschien nog een strikje en een tasje, dus de winkelier die de bon verkoopt loopt al een paar stappen achter, vervolgens moet hij, als de bon niet bij hem wordt ingeleverd, een percentage van de bon betalen aan de instantie die de bonnen uitgeeft, bijvoorbeeld, een bon van 10 euro levert hem 1 euro op, waarvan hij geen winst maakt, door de gemaakte kosten.
Vervolgens gaat de bon door naar de andere winkelier, deze heeft als hij mazzel heeft, nog wat bijverkoop aan de bon en verkoopt bij de besteding van de bon, een boek van 15 euro, hij levert de bon in bij de instantie die de bonnen uitgeeft en ontvangt 10 euro voor de bon, hij maakt dus daadwerkelijk winst op de bon. Het is een systeem van over en weer, dan heeft de ene winkel de winst en een andere keer de andere, verder is het een prima middel om je winkel te promoten.