Ik leer lang voor een toets maar toch haal ik een onvoldoende, wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vakspreekuur of gewoon bijles
als het je echt niet lukt gewoon een lager niveau nemen zo als Panpot het zegt

Antwoorden (4)

Je afvragen of je het niveau wel aankan.

Denk je dat je het niveau wel aankunt? Wellicht leer je op een verkeerde manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overleg eens met je begeleider op school. Het kan inderdaad zijn dat je niet op de juiste manier leert, zoals mijn voorganger hier ook zegt. Je begeleider kan je advies hierover geven.
Overigens, als je te lang leert kun je helemaal dichtslaan.

Wat je verder ook kan doen is jezelf tijdens het leren steeds vragen stellen. Bijv. Wat is belangrijk in dit stukje tekst of wat valt mij op in deze tekst. Dan leer je de tekst beter te onthouden maar ook beter te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn dat het je op een verkeerde manier leert.

Wat je bijvoorbeeld kunt doen bij vakken waarbij je lange lappen tekst moet leren is een samenvatting maken van elk hoofdstuk. Op die manier lees je de theorie beter door en haal je actief de hoofdlijn eruit.
Als je woordjes moet leren, is het bijvoorbeeld weer makkelijker om het meerdere keren op te schrijven.

Op deze manier heeft elk vak eigenlijk zijn eigen strategie van leren.

Daarnaast is er de vraag of je het niveau aankan. Als je bijvoorbeeld als HAVO student op het VWO zit, zul je gegarandeerd moeite hebben met het niveau.

Mijn algemene advies: Bespreek het met je mentor, deze kent het beste je situatie en kan je het beste advieseren over wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vermoedelijk gaat het bij jou niet over àlle vakken? In ieder geval : om voor een toets te slagen zijn er twee dingen nodig :
- de leerstof opslaan in je geheugen
- de leerstof begrijpen, "vatten". dit geldt ook voor geheugenvakken (behalve bv. voor een datum).
Vaak worden mensen onderverdeeld in soorten als het over geheugen gaat, bv. :
- visueel geheugen : je kan het beste onthouden als je iets ziet
- auditief geheugen : je kan het beste onthouden wat je hoort
- fotografisch geheugen : je geheugen maakt een "foto" van wat je moet leren en je kan het bijna "aflezen".
Heb je op alle vlakken een slecht geheugen, dan kan je het geheugen trainen, hiervoor staan er verschillende oefeningen op internet. bv. leukespellen.be/geheugen-training-spelletjes.html
Maar tegelijk zijn er simpele trucs om een geheugen wat te helpen. Een combinatie van visueel, auditief, fotografisch... is dan het best :
- Als je les hebt, luister dan zeer goed. Maak nota's en let vooral op de woorden "dit is belangrijk" "dit moet je zeker kennen" "onthou dit goed" etc. (vaak een indicatie van "dat vraag ik dus op toetsen). Naast die dingen zet je een aanduiding (bv. een rode driehoek met een uitroepteken).
- Belangrijk is lijnen te zien in wat verteld wordt. Bv. oorzaak, gevolg.... Daarvoor kan je dan symbolen gebruiken. Voor gevolg gebruikte ik bv. drie puntjes die in een driehoek stonden. met symbolen werken laat je toe om sneller te noteren maar ook om al tijdens het noteren structuur te brengen in je nota's.
- Maak samenvattingen tijdens het jaar. Dus als bv. een hoofdstuk van een vak is afgewerkt, maak dan een kort schema waarbij je in één oogopslag ziet waarover het gaat. Gebruik hier ook de logica van oorzaak en gevolg. Wees bondig, dus geen volzinnen. En verbindt de verschillende zaken met pijlen.
- Koop fluostiften en gebruik kleuren. Verschillende kleuren. Zet elk hoofdstuktitel in een andere kleur. Duid de belangrijkste woorden aan in een tekst. Verbind zaken die samenhangen met pijlen zodat je structuur aanbrengt.
-Herhaal. Je geheugen slaat meestal in laagjes op. Hoe meer je herhaalt, hoe meer het "erin" zit. Dus je leert iets, en dan ga je het (bv na afwerking van een hoofdstuk) herhalen (en meteen je schema maken). En herhaal het dan nog eens om te zien of je alles nog weet.
- Mensen worden nog al eens onderscheiden in "rekenhoofden" en "taalknobbels". Helaas moet je in het middelbaar beiden kunnen. Als je het met een vak bijzonder moeilijk hebt, volg dan bijles.
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
... geraakt er niet meer bij. maar soms is niet slagen voor een toets ook een kwestie van faalangst. je kent je stof maar je zit voor de leraar of voor een toetsenblad en plots weet je niks meer. Tips voor faalangst vind je volop op internet. als dit je echter in heel erge mate parten speelt, is tijdelijk professionele hulp misschien toch aangewezen.