kan je in België een GASboete krijgen als je je vuilnis zondagavond op de stoep zet?

De afval wordt in mijn straat elke maandagochtend opgehaald. Net geopereerd, mag ik zelf nu en volgende weken nog niet met vuilniszakken of dergelijke (oud glas, GFT-bak...) sleuren. mijn vriend heeft dit gisteren (zondag)avond rond 17 u dan ook buitengezet voor mij. hij zette het helemaal tegen de gevel. hij bleef deze nacht niet bij mij wegens familieverplichtingen, en heeft zo lang mogelijk gewacht om alles buiten te zetten.
nu kwam er een buurvrouw bellen die heel geïrriteerd zei dat ze als het nog eens gebeurde de politie zou bellen, en dan maakte ik volgens haar kans op een GAS-boete. Huisvuil mag idd volgens onze gemeentewet pas buiten vanaf 7 u 's ochtends.
Het is effectief in onze buurt een probleem dat vele mensen (studenten) hun huisvuil al vanaf vrijdag buiten zetten zodat ze dan maandag niet eerst langs hun studentenkamer moeten. dat huisvuil wordt dan vaak door dronken mensen (ook vaak studenten) op straat uitgekapt, door katten open gekrabd enz.. Ze heeft dus zeker een punt.
Aan de andere kant is de regel van de gemeente onzinnig. Bv. verschillende alleenwonenden in mijn straat werken in ploegen in de lokale haven, en moeten dan soms om 6 u beginnen. Zij kunnen dus onmogelijk hun vuilnis pas om 7 uur buiten zetten.
Klopt het dat ook in dergelijke situaties (ziekte, ploegensysteem...) een GASboete mogelijk is? En hoe werkt dan : komen ze aanbellen (dan kan ik het misschien nog uitleggen), of krijg ik achteraf een brief in de bus?

11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het is in iedere gemeente of stad anders. Als de politie het opmerkt kunnen ze je proces verbaal aandoen die je dan opgestuurd krijgt. Ik raad je aan om even info te vragen bij het stads/gemeentebestuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je uitgelegd aan de buurvrouw wat de reden is?

En haar gevraagd of zij je huisvuil aan de straat kan zetten als ze er zo'n "last" van heeft?
Misschien dat er dan een belletje gaat rinkelen in dat hoofd van die buurvrouw?

Vaak zijn dit mensen die zeuren om het zeuren terwijl ze er niet eens last van hebben