Is het mogelijk om naar het buitenland te verhuizen met een nieuwe start, op 1 of andere manier je naam wijzigen op je paspoort?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Hangt af welk land en als dit mogelijk is dan denk ik dat je ingeschreven bent met je originele naam maar dat je dat daar wel kan laten veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat kan niet zo maar.
Maar onder voorwaarden is een naamswijziging niet onmogelijk.

Iedere inwoner van Nederland heeft een voor- en achternaam. Veel voornamen hebben een speciale betekenis. De achternaam maakt duidelijk bij welke familie iemand hoort. Daarom mag u uw naam niet zomaar wijzigen. Dit volgt uit het naamrecht. Wanneer u uw voornaam wilt veranderen, moet u een verzoek tot naamswijziging indienen bij de rechtbank. Een verzoek om uw achternaam te wijzigen, kunt u indienen bij Justis.

Wat betreft die voornaam: dat geldt dus alleen voor de officiele namen die op je paspoort staan.
Je roepnaam kan je natuurlijk zelf wijzigen, maar dat is dan ook het enige.

Hier vind je een aanvraagformulier naamswijziging:
http://www.justis.nl/Producten/naamswijziging/index.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat begrijp ik, ik heb het over verhuizen naar het buitenland, of het nou gescreend wordt of niet. Ik betaal ervoor.
Je kan als je wilt zomaar verhuizen naar een ander EU-land. Andere landen is vaak ook mogelijk, maar kost dan wat papierwerk. Naamwijziging moet je in Nederland een goede en valide reden voor hebben, maar in andere landen doen ze daar soms makkelijker over.

Dus ja, het is zeker mogelijk als je dat wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of dit voor jouw situatie van toepassing is:
Je ziet soms dat iemand die met een andere identiteit die in Nederland naturalisatie heeft gekregen, weer opnieuw begint met de eigen identiteit in een ander land (Engeland, Canada).
Makkelijker is het om via een Familierechtadvocaat na te gaan of je identiteit in Nederland aangepast kan worden. Je moet dan wel bewijs hebben van je eigen identiteit (door zowel het geboorteland als Nederland gelegaliseerde geboorte-akte en/of paspoort uit het geboorteland), een hele goede reden om gelogen te hebben, je zult een rechtzaak moeten doorstaan waaruit je waarschijnlijk een (werk)straf krijgen.