Zoals op foto te zien is zit ik in rolstoel, wanneer is rolstoel uitgevonden en door wie?

In b.v. het verhaal Heidi komt al een rolstoel voor, dus ik vroeg me af wanneer de eerste rolstoel ontwikkeld werd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de kids hebben net ook zitten kijken... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit dr ook in

Het beste antwoord

Volgens mijn informatie ergens in 1508. Zie onderstaande link.

Toegevoegd na 2 minuten:
moest 1588 zijn
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat weten we niet. We weten wel wanneer we in de geschiedenis het eerst een rolstoel tegenkomen.
Dat was bij Philip de Tweede van Spanje, die had een rolstoel nodig in 1595 en een onbekende uitvinder heeft die voor hem gemaakt.
14 jaar geleden
Al in de zesde eeuw werd in een inscriptie in China gesproken over rolstoelen.

De eerste praktische / moderne rolstoelen werden ontwikkeld door Harry Jennings, een ingenieur. Hij deed dit samen met een vriend van hem Herbert Jennings, de laatste was zelf invalide geraakt bij een ongeval (gebroken rug bij een mijnongeval).

De door Jennings ontwikkelde stoel was dan misschien iets zwaarder uitgevoerd dan de tegenwoordige modellen, het basisontwerp waar hij in de Verenigde Staten patent nummer 2095411 op kreeg wordt nog steeds gebruikt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bron toegevoegd, een document over het patent van Jennings en Everest. De namen van beide heren waren dus Jennings en Everest, ik heb me hierboven vergist.

Toegevoegd na 36 minuten:
Ook nog even voor de duidelijkheid, de patentaanvraag en toekenning dateert van 1935.