Wie/wat is nu precies Kafka?

En waarom wordt Kafka regelmatig aangehaald?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
32.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor dit soort vragen is Wikipedia handig:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Franz_Kafka

Het beste antwoord

De sfeer in het werk van Kafka is absurd: elke stap die de hoofdpersoon in alle redelijkheid zet wordt gefrustreerd door draconische regelgeving. Als lezer raak je zo in een onbetrouwbare wereld verzeild waarin niets wat logisch en redelijk lijkt nog werkt.
Kafka schetst hiermee een beeld van de vervreemding van de mens in de moderne maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kafka was een duitse schrijver die complottheoriën beschreef van de staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij was geen duitser hoor...
Als je 'Kafka" googlet, krijg je via Wiki een hele beschrijving over hem en zijn invloed op de literatuur - hij wordt beschreven als een auteur, die een onheilspellende blik werpt op het individu in de hedendaagse samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Franz Kafka [ˈfranʦ ˈkafka]? (Praag, 3 juli 1883 – Kierling, 3 juni 1924) was een Boheems schrijver en wordt gezien als een van de belangrijkste Duitstalige schrijvers van de twintigste eeuw. Zijn werk heeft een grote invloed gehad op de westerse literatuur.

Kafka is vooral bekend als schrijver van de romans Het Proces en Het Slot alsmede de novelle De Gedaanteverwisseling. Zijn werk omvat echter veel meer, en lijkt zich te kenmerken door een nachtmerrieachtige, onheilspellende sfeer waarin de bureaucratie en de onpersoonlijke maatschappij steeds meer greep krijgen op het individu. Hendrik Marsman omschreef deze sfeer als een "uiterst geheimzinnige zakelijkheid." Kafka's oeuvre wordt wel gezien als symbool voor de ontwortelde mens in de moderne tijd. Sommigen zijn echter van mening dat het werk van Kafka juist een poging is, in een ogenschijnlijke strijd met 'hogere machten', het initiatief terug te geven aan de individuele mens, die uiteindelijk zelf zijn keuzes maakt en daarvoor verantwoordelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geloof ik alles van Kafka wel gelezen. Zijn werk gaat altijd over iets wat iemand overkomt, waarbij op den duur de persoon in kwestie zich al niet eens meer afvraagt hoe het zo gekomen is, maar alle energie nodig heeft om zich te handhaven, waardoor hij steeds verder verstrikt raakt in het (foute) systeem van wetjes, regels en bureaucratie.
Praat je over een Kafkaeske situatie, denk dan aan een vogeltje dat zich steeds verder verwart in een net waar hij zich probeert onderuit te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel: Je wordt op een morgen wakker en je ziet dat je veranderd bent in een reusachtig insect.Dat overkwam Gregor Samsa.Je moeder krijst als ze dat insect in je bed ziet maar je kan haar met geen enkel middel duidelijk maken dat jij erin zit.
Als je nu in een situatie terecht komt waarvan je zegt: dit is onmogelijk, dit kan niet echt zijn, ook in maatschappelijke context:je wordt bvb. beschuldigd van iets dat niet nader wordt uitgelegd, je komt in een mallemolen tercht waarin jij steeds degene bent die tenonder gaat, zonder kans op verweer,wel dan kan je zeggen:Dit is je reinste Kafka.Want Kafka beschreef het allemaal in zijn romans.