Waarom hoor je sommige mensen zo goed zonder dat ze hard praten?

Ik heb zelf het gevoel dat ik hard moet praten om te zorgen dat ik word gehoord als ik ergens binnenkom. Er zijn echter mensen die op normale geluidssterkte iets zeggen, en toch meteen door iedereen worden gehoord. Op één of andere manier is hun stem doordringender, of valt hun stem meer op, ook op normaal volume.

Er zijn zowel mannen als vrouwen die dit hebben, die dit kunnen.

Hoe doen ze dat?

Kan ik dat ook leren?

Cryofiel
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het heeft te maken met de juiste ademhalingstechniek. Evenals bij het maken van muziek moet je laag ademhalen, dus van onderuit je longen, een z.g. buikademhaling. Dit geeft je stem steun. Als je zingt en je gebruikt deze techniek, draagt je stem heel ver en geeft het volume.

Verder is het belangrijk dat je van je af praat. Dat je praat alsof je het tegen iemand hebt aan het andere eind van de kamer.

Natuurlijk duidelijk articuleren en niet binnensmonds mompelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Omdat ze vaak heel duidelijk articuleren, en een vrij uitgesproken toon bezitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze praten jouw taal en met een goed verstaander heb je aan een half woord en dan nog gefluisterd genoeg...

Ja spreek meer hun taal, dan verstaan ze je makkelijker... En spreek de waarheid ook dat helpt je makkelijk verstaanbaar te maken...

Logopedisch nog dit, spreek met met scherpe articulatie dan draagt het geluid verder door de hoge tonen...

Hetzelfde heb je bij een overweg, als er speakers staan die bellen dan hoor je die niet als er een trein voorbij rijdt, echte bellen die hoor je ook als een trein passeert, dat komt door die hoge frequenties in die bel en niet in de speaker...

dus als je meer scherpe articulaties maakt dan draagt je geluid veel verder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook goed zijn dat je zelf een linkt legt naar hoe belangrijk die persoon is door het horen van zijn stem. Zo had ik een manager die hoefde maar iets te zeggen en iedereen had zijn aandacht. Dat heeft uiteraard ook met zijn rol te maken, maar tevens had hij een zware stem.

Bij zo'n rol is het wellicht logisch dat je het eerder en beter hoort, maar zo brengt iedereen een bepaalde herkenning met zijn stem. Bij radio is dat gegeven de hele kern waar het om draait. Met name bepaalde nieuwslezers hoor je zeer goed. Ze vallen op met hun stem, waarop ze ook geselecteerd zijn in de sollicitatie ronde.

Ik denk dat je het kunt leren, maar dat een herkenbare stem je ook gegeven moet zijn. Als dat laatste zo is, dan kun je het wellicht goed ontwikkelen. Eigenlijk leer je truukjes om goed om te vallen met je stem, bijvoorbeeld beter articuleren en je stem juist wat zwaarder of lichter laten klinken. Of wat hees, dat helpt bij de dames nog wel eens, als je begrijpt wat ik bedoel :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rondom de mens is er een energie veld.
Bij ieder mens is dat verschillend.
Vrijwel iedereen pikt ongemerkt dat energieveld op en gebuiken deze informatie om iemand in te schatten (onbewust)
Sommige mensen hebben een ongelooflijk sterk energie veld om zich heen en stralen dit uit, het kan een hele ruimte vullen.
We hebben daar een mooi woord voor, Charisma.
Hun energie zorgt rondom deze persoon, dat hij/zij een groot overwicht krijgt op de omstanders.
Deze omstanders voelen dat en gaan zachter praten of worden stil.
Vervolgens opent deze energie, het energie veld van de anderen, de ander staat nu helemaal op *onvangen.*
Met een rustige en zachte stem kan nu de persoon vertellen wat hij wilde zeggen.
Iedereen om hem heen staan nog op *ontvangen* en de boodschap komt luid en vooral duidelijk door.
Het hebben van veel charisma is aangeboren en gaat samen met een groot zelfvertrouwen en vaak grote kennis.
De energie van zo'n persoon ziet er er uit als grote tongen, rond van vormen en rondom sterk aanwezig.
De energie van een persoon die verlegen is zie ik strak tegen het lichaam aan, met gaten er in.
De energie van iemand die staat te liegen en te bedriegen zie ik als lange scherpe punten die alle kanten heen schieten en je een heel vevelend gevoel kunnen geven.
Je kent dat wel, je komt iemand tegen en het geeft meteen het gevoel dat je hem niet mag, het voelt niet goed, alleen weet je niet waarom.

Kan je charisma aanleren?
Als dat zou kunnen dan zou je ook je karakter kunnen veranderen, dus lijkt het me erg moeilijk.
Toch zijn er wel mogelijkheden denk ik, als je het voor elkaar krijgt een heel sterk zelfvertrouwen te ontwikkelen, kom je aardig in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel kort: Articuleren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zo'n tetterbuurvrouw en die kan zo op de markt gaan staan. Jezus wat kan dat mens tetteren zeg. Ik denk dat het in haar geval een geval van aandacht trekken is want ze kan wel normaal praten, dat ze het zichzelf dus heeft aangeleerd om in een groep(je) te gaan tetteren want owee als ze geen aandacht krijgt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt niet weten hoe hard ik hierom gelachen heb. :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ook..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wacht maar totdat jullie haar horen ;) Haal maar vast de oordopjes...
Mensen die goed articuleren zijn duidelijker te verstaan. Ook hebben sommige mensen een stem die veel hoger of lager dan normaal is, hierdoor onderscheidt de stem zich van de andere geluiden waardoor hij beter hoorbaar is.

Dit zijn eigenschappen waar stemacteurs vaak aan moeten voldoen.

Don Lafontaine was wereldberoemd om zijn stem: http://www.youtube.com/watch?v=7QPMvj_xejg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal personen met een wat lage stem en duidelijk articuleert.!
De zogenoemde microfoon stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Cryofiel.

Is het zo dat deze mensen ook een aanwezigheid uitstralen als ze in de ruimte komen? Een soort van kracht, zelfverzekerdheid, goedheid?
Is het zo dat iedereen stil wordt. Dat je een meer dan normale aandacht hebt naar die persoon. Nog voordat hij wat uitspreekt?

Is het misschien ook zo dat jij je heel aangenaam voelt, heel rustig, en ook de helderheid om heel aandachtig te kunnen luisteren?

Hij is iemand die van nature iedereen een heel goed gevoel kan geven. Hij kan iedereen veel energie geven, zodat zij helder zijn en heel veel aandacht kunnen opbrengen. Hij staat zo sterk in zijn kracht, hij is zo zelfverzekerd, dat hij een natuurlijke uitstraling heeft.
Dit is wat Ed bedoeld in zijn antwoord met energie.

Zo iemand kan jouw, als jij er slecht en moe bent, je zo opknappen en je vrolijk maken, alleen maar door de ruimte in te lopen. Iedereen in die ruimte krijgt opeens genoeg energie.

Hoe kan je dit ook leren, door op al deze vragen toe te passen en krachtig in jezelf staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft ook te maken met een bepaald bewustzijn.
Als jij iets zegt waar je helemaal zeker van bent, dan draag je dit ook uit, en heb je de juiste bewoordingen erbij.
Als je ergens niet helemaal zeker over bent, dus twijfelt, dan ga je vanzelf al wat meer mompelen, binnensmonds praten, niet iedereen aankijken, en ben je niet helemaal verstaanbaar.
Verder is er ook een stukje genetische aanleg bij. Net zoals de ene mens heel goed kan zingen, en een ander dit nooit zal kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag!
Hier is iets aan de hand waar ik geen verklaring voor wil horen.
Maar ik kan wel een tip geven, mocht je beter gehoord willen worden. De tip klinkt zweverig, maar ik denk dat het zo het helderst over komt.

Sommige mensen zijn heel duidelijk aanwezig in een ruimte. Dat heeft niet alleen te maken met articuleren. Sterker nog duidelijk articuleren zorgt er soms juist voor dat hetgeen wat er eigenlijk gezegd is, niet gehoord wordt, omdat alleen de klanken de nadruk krijgen.
Omarm de ruimte en de mensen in die ruimte. Laat alles en iedereen 'vermengen' met wie je bent. Begin in het klein. Vermengen kan je namelijk ook leegzuigen. Omarm het eerst licht/oppervlakkig. Het is een spel er hangt niet veel vanaf. Maak het daarna groter en sterker. Niet baas worden van de ruimte, maar gewoon de ruimte en jij en de mensen passen allemaal bij elkaar. Praat niet alleen met de persoon die tegenover je zit, maar praat tot en met 'de ruimte die om de persoon heen zit'. Met wat je zegt, ga je zitten tussen jezelf en degene tegen wie je praat. Geen haast, niet lui.

Mensen die goed gehoord worden, zonder dat ze hard praten hebben de 'gave' om niet hun geluid aan anderen op te dringen en ook niet bang zijn om te praten. Ze zijn gewoon heel goed afgestemd op de plek waar ze zijn. 'Ze zenden uit op die frequentie waar iedereen graag is.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit lees ik nadat ik mijn antwoord 'gaf'
mooi verwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merci.
omdat ze een goede articulatie hebben denk ik.
articuleren kun je leren, duidelijk spreken ook.
succes!