Kan ik de internationale datumnotatie zonder gevaar gebruiken?

Ik heb mij aangewend, datums te noteren volgens de internationale datumnotatie jjjj-mm-dd. Vandaag, 7 januari, is dus 2010-01-07.

Zie ISO-8601 op
http://www.iso.org/iso/support/faqs/faqs_widely_used_standards/widely_used_standards_other/date_and_time_format.htm

Kan ik deze notatie gebruiken op gewone formulieren, bijvoorbeeld formulieren van de bank, de gemeente, of de belastingdienst? Of is er een te grote kans op verwarring, bijvoorbeeld dat ik 2001-07-01 invul bij de vraag "sinds wanneer woont u op uw huidige adres", en dat iemand dat zal lezen als 7 januari 2001 in plaats van als 1 juli 2001?

Cryofiel
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

Ik denk dat je inderdaad de kans loopt op verwarring. Gelukkig werken formulieren tegenwoordig meestal met vakjes en een verklaring erachter wat je er moet invullen. Hou je aan hoe het formulier het vraagt en dan levert het geen problemen op. Geen vakjes of uitleg? Dan de maand uitschrijven (of met letters afkorten), dan heb je ook geen kans op verwarring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Met vakjes, of wanneer er een toelichting staat, is het natuurlijk duidelijk. Maar als er gewoon één groot vak staat waarin je de datum moet noteren - dan ben ik volkomen automatisch geneigd jjjj-mm-dd te gebruiken. Zou jij het begrijpen, als jij mijn formulier onder ogen zou krijgen, zonder toelichting/achtergrond te kennen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou twijfelen, hoewel ik waarschijnlijk wel tot de juiste conclusie kom, maar ik ben geen gemiddelde data-entry-typiste. Daarom lijkt het me handig om op nederlandse formulieren de maand uit teschrijven.
Het ligt eraan hoe jij je shortdateformat hebt ingesteld in de regional settings. Hetzelfde probleem heb je ook met deciale teken en 1000 separators. Ook dat gaat overal mis.
In de programmatuur die ik voor banken en verzekeringsmaatschappijen maak, lees ik van de gebruiker het shortdateformat uit, reset bij hem het format in het gewenste format en zet het format weer terug bij het afsluiten van de programmatuur.
Het is weer iets van de zogenaamde flexibiliteit van Windows, die er in de praktijk een volledige mess van maakt. Je kan als programma niet zien of de gebruiker 7 Jan of 1 Jul bedoelt., terwijl de backend een error geeft bij
13/01/2010. Consistent de Ansi datum gebruiken is wel mogelijk, maar dan moet dat consequent gebeuren. Dat is in een Windows omgeving te veel van het goede gevraagd.. Het is zelfs zo erg, dat ik vaak een extra veld moet opnemen om in een grid te kunnen sorteren op datum (via een click op de col.header).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
??? Ik heb het over een papieren formulier.
De meeste formulieren in Nederland gaan uit van de nederlandse notatie (dus 7 jan 2010 = 07 01 2010) en vaak is er ook alleen op die manier plaats omhet in te vullen.

Wanneer er niets staat ingegeven kun je wel 20100107 gebruiken. Omdat er geen notatie gebruikt wordt in het Nederlands waarbij je begint met het jaar, daarna de dag en afsluit met de maand is de kans dat dit verkeerd begrepen wordt erg klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet verstandig, brengt alleen maar verwarring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zo dom zijn ze ook weer niet, ze lezen gewoon 20 oktober van het jaar 107.