Hoe kan het dat een koe zelf bepaalt wanneer zij gemolken wordt?

http://www.weerribbenzuivel.nl/index.php/over-ons
ik snap niet dat een koe dan zelf naar de melk-installatie gaat. wie legt me dat uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Call of nature.
Heb je wel eens dringend moeten plassen ?Wat doe je dan ? Zoiets dus.

Als een zogende moeder 'aandrang' voelt, legt ze haar kind aan. Als een zogende koe aandrang voelt, loopt ze naar haar kalf. Deze koeien hebben vermoedelijk nooit een kalf gezoogd, maar weten precies waar ze hun 'verlichting' kunnen vinden : in de melkstal.

Geloof het of niet, maar koeien worden gráág gemolken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ maar een zogende moeder die aandrang voelt is een zogende moeder met een kind wat niet regelmatig komt of opeens een nacht heeft doorgeslapen ofzo. Anders voel je als zogende moeder nooit 'aandrang'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh jawel hoor ; je kunt het voelen 'inschieten' zoals dat heet. Maar met een kind in de buurt dat redelijk op commando komt, is het kind vaak net effe eerder. Ik heb echter met twee couveusekinderen veel gekolfd, en ken het gevoel wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, een zuigeling komt in principe niet regelmatig! Dus een zogende moeder die voedt "op aanvraag", zoals ik gedaan heb, weet verdraaid goed wat aandrang is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt de toeschietreflex, die krijg je als je ook echt toe bent aan het voeden, je kind hoort huilen etc dus dan ben je dus of te laat of je kind wil al drinken. Je moet de eerste weken van een zogende vrouw niet vergelijken met een melkgevende koe. Ik heb 2 jaar bv gegeven en na een poosje voel je die reflex echt niet meer, is alles op elkaar ingesteld en maakt het niet eens uit als je eens een voeding overslaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk , je moet mensen niet helemaal 1 op 1 met koeien vergelijken, maar elke melkveehouder zal je kunnen bevestigen dat een koe wanneer ze op springen staat, met plezier naar de melkstal loopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Marleen maar met deze stelling: "je moet mensen niet helemaal 1 op 1 met koeien" bij deze vraag ben ik het geheel niet eens, sterker nog, het is juist wel te vergelijken, het heeft namelijk te maken met dierlijk instinct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat met plezier daar doe ik niets aan af maar een koe die al lange tijd melk geeft heeft het hele melkmaakproces volledig afgestemd op de vraag. Normaal worden koeien 2x per dag gemolken en natuurlijk zijn ze dan vol. Ik ben juist bang dat als je koeien zelf laat kiezen wanneer ze gemolken willen worden ze meer last krijgen van de uiers en het te vol zijn als ze eens even te laat zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Pelle, vergis je alsjeblieft niet in het kunnen van een koe, een koe is een slimmer dier dan velen van ons denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theo ik heb het helemaal niet over de slimheid van een koe, maar over de werking van het aanmaken van melk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel. Een koe kan perfect die keuze maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De formulering "koeien worden gráág gemolken" is wat ongelukkig gekozen, ik zou eerder zeggen: als ze in een situatie worden geplaatst waarin hun jongen niet de melk uit hun uiers mogen drinken, dán willen ze liever gemolken worden dan met volle uiers blijven zitten.
Wat ze echt willen is natuurlijk dat hun jongen de melk komen opdrinken, gescheiden worden van hun jong zodat de mens zich de melk kan toe-eigenen, is zeer stressvol, ook voor de moederkoe; en nu klinkt het alsof de hele melkindustrie juist goed is voor koeien, omdat ze graag gemolken worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je hierbij: "zodat de mens zich de melk kan toe-eigenen, is zeer stressvol, ook voor de moederkoe;" Waar en wie heeft wetenschappelijk onderzocht of het zo is? Of is dit weer zo'n loze kreet waar geen bewijs voor is net zoals ik geen bewijs voor wat ik geconstateerd heb: Op weg naar de melk robot joeg een koe haar eigen kalf weg, dat nog geen vier dagen oud was, terwijl het kalf wilde komen drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Fynnya ; nee hoor, in tegenstelling tot mensen, hebben koeien niet zozeer een emotionele binding met hun jong. Ik weet niet eens of ze het een wel koppelen aan het ander. Theo geeft daar een mooi voorbeeld van. Dat is hetzelfde als het idee dat een koe het liefst buiten in de wei met haar poten in het gras zou staan Maar die dames leren verrekte snel dat het binnen in de ligstal op het waterbed verhipte goed toeven is. Mensen die brullen dat dat zielig en onnatuurlijk is, zouden zich wellicht eens af moeten vragen hoeveel comfort , gemak en luxe in onze omgeving strikt natuurlijk is, en hoeveel daarvan we liever weg zouden doen om 'natuurlijk' te leven....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Maar die dames leren verrekte snel dat het binnen in de ligstal op het waterbed verhipte goed toeven is. " Het lijken wel mensen, ook liever lui dan moe en liever met droge voetjes op het bed dan met natte hoeven in het gras.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt! allemaal. interessante discussie, uitwisseling. snap het nu een stuk beter.

Andere antwoorden (2)

het melken geeft de koeien een gevoel van verlossing, er staat spanning op de uiers omdat ze heel vol zijn, hetzelfde als wanneer ze hun kalf zouden zogen.

doordat ze in het begin naar de melkmachine zijn geleid, weten ze dat dáár de verlossing van die spanning op de uiers komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En na het melken krjigen ze ook nog eens iets lekkers als beloning!
Dat tegenwoordig een koe zelf mag bepalen wanneer ze gemolken wordt heeft te maken met de wijsheid van de mensen, we weten ondertussen ook dat een koe geen dom wezen is maar verschillende dingen kan leren.

Net als een vrouw die haar kind de borst geeft wordt bij een koe de uier (borst) zwaar, wordt er dan niet gezoogd (afgekolfd, gemolken) gaan de borsten (uier) pijn doen.

Het is met deze wetenschap voor een melkveehouder heel eenvoudig om de koe aan te leren om bij een gevulde uier op weg te gaan naar de melkrobot zoals een vrouw geleerd kan worden om haar borsten af te kolven.