Mag een bank in Nederland ook bij zichzelf rood staan?

Toegevoegd na 1 uur:
bijvoorbeeld: kan een bank dezelfde staatsobligaties kopen, die ze zelf heeft uitgegeven? En zo ja, moet ze dat dan van haar eigen vermogen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

een bank staat eigenlijk altijd rood:

ze hebben maar ongeveer 10% van het geld bij de hand wat ze gebruiken voor mensen die pinnen, en opnemen. het andere geld gebruiken ze weer om hypotheken af te sluiten en dat met rente, dat doen ze dus met geld wat eigenlijk ook van iemand anders is. Geld scheppen noemen we dat.

Toegevoegd na 3 minuten:
een bank moet daarom ook voorkomen al te vaak negatief in het nieuws te komen: dan gaan mensen namelijk massaal geld van hun rekening halen omdat ze bang zijn dat de bank failliet gaat. (een run noem je dat) als er dan meer opgenomen wordt dan het percentage wat ze bij de hand hebben, hebben ze dus een groot probleem, dat komt weer in het nieuws, en daarom gaan nog meer mensen hun geld er van af halen. Zo ook toen met de DSB, iemand had op TV gezegd dat je het geld er beter van af kon halen, mensen gingen dat doen, dat kwam weer op TV en toen kwamen er steeds meer mensen die het geld er van af haalden.

Toegevoegd na 3 minuten:
die 10% kun je beter invullen door: een bepaald percentage, geen idee waarom ;-)

Toegevoegd na 4 minuten:
(waarom ik daar 10% neergezet heb dus)

Toegevoegd na 5 minuten:
http://hollander-in-duitsland.blogspot.nl/2011/11/geld-scheppen-voor-dummies.html

hier is alles ontzettend simpel uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
mooi sprookje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jonge dat jij het niet gelooft heeft niets met het antwoord te maken
ronron1212
11 jaar geleden
heeft niets met geloven te maken maar het is een beetje erg eenvoudig het ligt echt iets ingewikkelder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat klopt maar dit is in grote lijnen het idee.
Nee, een bank kan niet rood staan bij zichzelf. Er is een bepaalde verhouding tussen het bedrag dat een bank bezit en de verplichtingen die daar tegenover staan. Dit heet solvabiliteit.

Als een bank bij zichzelf rood staat betekent dat de bank geen (of eigenlijk zelfs een negatief) eigen vermogen heeft. De bank is dan zo ongezond dat zij niet kan blijven bestaan. Voordat het zover komt is de bank overigens vaak al failliet gegaan, omdat het ook niet meer aan haar verplichtingen ten opzichte van haar klanten kan voldoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
+