Bewonersparticipatie vindt plaats op verschillende niveaus:
- op complexniveau (in de vorm van bewonerscommissies en -verenigingen);
- als dat van toepassing is op wijkniveau (b.v. in de vorm van rayon- of gebiedsraden);
- en op corporatieniveau (in de vorm van bewonersraden). Soms hebben bewoners ook nog een vertegenwoordiging in b.v. de Raad van Commissarissen.
- Landelijk is er een Woonbond die in algemene zin voor huurders opkomt en hen vertegenwoordigt in het overleg met de overheid.

Theoretisch gezien lijkt dit het perfecte systeem: op ieder niveau (zowel wat de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden betreft als op beleidsniveau) is er wel iemand die de belangen van de huurders behartigt. En die vertegenwoordigers zijn natuurlijk 'democratisch gekozen'.

Maar er zijn ook belangrijke nadelen aan verbonden. In de praktijk blijkt bijvoorbeeld dat bewonerscommissies en de andere genoemde organen geen afspiegeling vormen van de 'doorsnee bewoner'. Van allochtonen is bekend dat ze niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn, om de eenvoudige reden dat ze zich niet beschikbaar stellen. Bovendien bestaan bewonerscommissies soms uit mensen die 'uit eigenbelang' in zo'n orgaan zitten. (En datzelfde geldt dus ook voor de rayon/gebiedsraden en bewonersraden, want die worden samengesteld uit leden van de bewonerscommissies). Ook missen commissieleden doorgaans essentiële kennis om, vooral op beleidsmatig gebied, te kunnen meedenken en meebeslissen over het corporatiebeleid. Enerzijds vertegenwoordigen ze de huurders, anderzijds koppelen ze soms niet of nauwelijks terug naar hun achterban, die zich dan ook vaak niet goed vertegenwoordigd voelt. Individuele huurders hebben in het Nederlandse systeem dan ook vaak het gevoel dat ze 'niet worden gehoord' en hun mening bij besluitvorming zelden meetelt.
Pieter2011
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
In Vlaanderen is er niets. Ttz er bestaan wel initiatieven,maar er is geen concrete regelgeving over hoe bewonersparticipatie moet worden vormgegeven. De reden is dat men heel voorzichtig is in Vlaanderen. De sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM) zijn zwaar gelinkt aan de politiek dus een te strikte regelgeving kan tot politieke incidenten leiden. Plus zal bv. een "rode" minister zelden een "rode" SHM op de vingers tikken.
Ik heb begrepen uit opzoekingen dat er in Nederland wel een regelgeving bestaat, waarbij verhuurders een aantal weken voordat een besluit genomen wordt dit moet voorleggen aan de huurders. Dank zij jouw mail heb ik nu toch wat meer zich op hoe die huurders "vertegenwoordigd" zijn en wat er fout loopt. Dit zijn herkenbare dingen die ik ook hoorde van bv. Franse, Waalse en Brusselse sociale huurders.
Bij Nederland was er ook de kritiek dat een wooncorporatie zich wegsteekt achter procedures en daardoor participatie omzeilt. Dus ze volgen de wettelijk vastgelegde procedures en doen vervolgens niets met wat door huurders werd voorgesteld...
Maar uit je antwoord op mijn vorige vraag begreep ik dan weer dat je als huurder toch bij verschillende instanties terecht kan. Alleszins als je huurbedrag te hoog is... ook voor problemen ivm participatie?
En hoe verlopen die verkiezingen? Ik zal dit in een aparte vraag stellen want dat is allicht veel uitleg....
Pieter2011
11 jaar geleden
In de jaarverslagen moeten corporaties alle activiteiten (dus ook participatie) verantwoorden. Het Ministerie controleert of aan de wettelijke voorwaarden wordt voldaan. Alle voorwaarden zijn ook netjes wettelijk vastgelegd: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009810/geldigheidsdatum_11-10-2012 Verkiezingen van commissies verlopen heel simpel. Alle bewoners krijgen een brief met de dringende oproep zich kandidaat te stellen. Daarna wordt er een lijstje met kandidaten naar alle bewoners gestuurd, waar je op kunt reageren als je bezwaar wilt maken tegen een kandidaat.
Verkiezingen kun je het niet noemen, want men is al blij als iemand zich kandidaat stelt...
liveisgreat
11 jaar geleden
goh, het klinkt erg maar ik ben blij om dat te lezen. Ik werk in Gent en daar wil men ook bewonersparticipatie organiseren in sociale woningen. Sommigen roepen dan om verkiezingen, terwijl ik iets heb van "mensen, we mogen al blij zijn als we überhaupt kandidaten vinden, er zullen zeker geen 50 huurders zijn die in zo een raad willen zitten". De meeste sociale huurders bij ons zijn doodsbang dat ze uit hun woning gezet zullen worden. Terwijl dit niet kan, behalve omwille van huurachterstand en overlast. En dan zoekt me nog eerst naar andere oplossingen buiten uithuiszetting...
bedankt voor je antwoorden!
Pieter2011
11 jaar geleden
Bij ons zijn bewoners niet 'bang' om in een commissie te gaan zitten, maar ze voelen er niets voor omdat het een hoop tijd kost en ze er niets voor terugkrijgen. De enige vergoeding voor de leden is een kerstpakket en af en toe wat 'spiegels en kraaltjes'. Sommige corporaties belonen huurders die op tijd betalen, geen overlast veroorzaken etc. met kortingen op producten en diensten: http://www.proliving.nl/
Commissieleden krijgen extra waardepunten. Maar in de praktijk zijn het toch vooral oudere autochtonen die zich actief inzetten. Hier vind je nog wat aanvullende info: http://www.rochdale.nl/huren/106/bewonersparticipatie.aspx

Andere antwoorden (1)

het voordeel is dat je een grotere inspraak hebt in de ontwikkelingen van het beleid van je corporatie.