Ik ben verhuist naar een andere gemeente met een WWB uitkering.dit gaat maximaal 8weken duren, mogen ze je zonder geld laten zitten?wat moet ik doen?

Ik ben sinds de 12september verhuist naar andere gemeente met een WWB uitkering...dus de wachttijd is al verstreken. dus ik wou een voorschot aan vragen en zeggen ze dat dit alleen mag voor eten en niet voor huur of andere rekeningen. Dat terwijl ik alleenstaand ben en ook gewoon huur en rekeningen moet betalen. Helaas is het voor mij niet mogenlijk om meer dan 10uren te werken vanwege ziekte. nu zeggen ze dat het maximaal nog 8 weken gaat duren. kunnen ze iemand gewoon zonder geld laten zitten? is het misschien slim voor mij om soort van consumentenbond of budgettering, of maatschappelijk werker in te zetten?
Wie heeft advies hiervoor?ik ben zo bang dat ik me woning uit word gezet......

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Je wordt niet *zomaar* je huis uit gezet. Vaak is er dan een betalingsachterstand van enige maanden (echt wel meer dan twee) en is er al van alles geprobeerd. Incasso, gerechtsdeurwaarders, en uiteindelijk moet de verhuurder naar de rechter die je dan meestal nog een maand geeft om het bedrag alsnog te betalen.

Maar: laat het zover niet komen. Neem in elk geval contact op met je verhuurder, en leg deze situatie uit. Niets doen is in deze situatie zo ongeveer het domste wat iemand kan doen. Neem dus contact op met je verhuurder, energiemaatschappij en alle andere partijen waar je schulden bij hebt of dreigt te krijgen. Leg het verhaal uit, en spreek af dat je ze gaat betalen zodra dit kan. Maak duidelijk dat je recht hebt op de uitkering vanaf het moment van aanvraag, dus dat je echt als de procedure rond is de verschuldigde bedragen zult kunnen betalen.

Neem ook opnieuw contact op met de sociale dienst. Kennen zij je angst? Weten ze wat er speelt? Vraag dan nog eens om een voorschot, liefst middel een aangetekende brief zodat je zeker weet dat je vraag niet door iemand wordt behandeld die uit gewoonte altijd "nee" zegt maar eigenlijk niet weet wat de mogelijkheden zijn.

En neem inderdaad contact op met het maatschappelijk werk, of het juridisch loket. Zij kunnen voor je uitzoeken wat je rechten precies zijn, en je helpen in de communicatie met de sociale dienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan dat u bij uw nieuwe gemeente meteen een aanvraag voor WWB heeft ingediend.
Na uw aanvraag voor een bijstandsuitkering moet u afwachten wat de gemeente beslist. In deze periode krijgt u in principe automatisch een voorschot uitgekeerd. Dit voorschot wordt binnen vier weken na uw aanvraag uitbetaald en daarna iedere vier weken.
Als er al vier weken zijn verstreken vanaf uw aanvraag kunt u gewoon bij uw nieuwe gemeente om een voorschot vragen.
Op bijgaande website kunt u meer over de regels lezen en aan de linkerkant de naam van uw nieuwe gemeente intypen. U krijgt dan de regels te zien zoals die in uw nieuwe gemeente gelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat de Bijstand een maandelijks wordt uitbetaald en niet per 4 weken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook heb ik gevraagt om een voorschot en ze zeggen doodleuk dat dat alleen voor eten is en niet voor huur dus het zal hoogstens 100,- zijn op deze manier word ik mijn huis uit gezet....terwijl ik er net een ruime maand woon...
ik heb te maken gehad met niet luisterende ambtenaren van de sociale dienst. ik belde iedere week, ik moest wachten en geduld hebben...

op het laatst heb ik het enige gedaan wat werkte: neem een boodschappentas (bas/dirk-tas) zo'n rode, koop 2 komkommers, 2 bruine broden, vul 2 spa flessen met water en een beker mee, neem een boek, een paar tijdschriften, een krant, een puzzelboekje en een paar pennen mee en ga naar de sociale dienst toe.

meld je bij naam bij de balie, waar je vragen mag stellen en zeg: ik wacht al xx weken op antwoord/ voorschot en ik blijf hier totdat ik antwoord/ voorschot krijg. laat degene achter de balie de inhoud van de tas zien en loop dan naar een hoek van de wachtruimte en ga daar zitten. pak een beker met water, een tijdschrift en ga lezen.

na een bepaalde tijd zal er iemand naar je toe komen en zullen ze "iets harder voor je gaan lopen"...

mijn doel was toen een chef (iemand die beslissingen mocht nemen) te spreken te krijgen, dat lukte en een week later was alles geregeld!

het kan dus wel... succes en sterkte !