Waarom stropen mensen hun mouwen op?

Op school, op je werk etc, overal zie je dat mensen met opgestroopte mouwen lopen van hun trui of overhemd, maar waarom doet men dit? Ik ben naar mijn idee als ik om mij heen kijk één van de weinige personen die zijn mouwen nooit opstroopt. Als ik met korte mouwen wil lopen, trek ik gewoon bovenkleding met korte mouwen aan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt lange mouwen wel kort maken, maar korte mouwen niet lang!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo is dat ; je komt op een doorsnee dag nu eenmaal op verschillende plekken (qua temperatuur).

Het beste antwoord

Dat was mij ook opgevallen toen ik nog werk had. Ik heb zelf gewerkt in de boekettenindustrie (lees: groothandel), dat is dus veel met bloemen werken. Aan die bloemen zitten stelen en blaadjes. Ik vond het zelf niet prettig als mijn mouwen bleven hangen daaraan, of dat het nat werd door het water waar de bloemen in hadden gestaan. Dus stroopte ik het op en had ik nergens last van. Tijdens het werken vond ik dat gewoon prettiger, en nu ik werkloos thuis zit, vind ik dit nog steeds prettiger.

Waarom andere mensen dat doen, dat is hun keuze, en iedereen heeft zijn eigen reden om zijn of haar mouwen op te stropen.

De belangrijkste reden is naar mijn mening dat je dan nergens aan blijft hangen, dat er niks in je mouwen komt en dat je kleding schoon blijft. Een arm is makkelijker schoon te maken dan een mouw, en het ziet er weer netjes uit als je mouw weer terug doet zoals het eruit zag. Afgezien van de kreukels dan.

Mensen doen dat ook bij kinderen vanaf het moment dat ze zelf kunnen eten, tot ze zelfstandig hun kleding netjes kunnen houden: het wordt of opgestroopt, of de bovenkleding gaat helemaal uit. ... of een grote theedoek of handdoek ervoor dat werkt ook, maar zelfs dán stroopte ik de mouwen op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan heb je het minder warm en het zit prettig. Als je het dan toch kouder krijgt dan doe je ze weer naar beneden. Sommigen zullen het ook vast doen omdat ze het mooi vinden staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat is - naast de kleren willen schoonhouden bij somge klusjes - de allerbelangrijkste reden. Lange mouwen zijn meestal te warm, vooral als ergens de kachel aan staat.
Behalve dat het koeler is, is het ook een teken van de handen uit de mouwen steken. Als je bijvoorbeeld kasten gaat versjouwen, dan kan je dat beter met opgestroopte mouwen doen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ieder draagt de lange mouwen zoals ze het zelf willen.
De een, omdat hij/zij het vlotter vindt staan, de ander omdat de mouwen anders over de handen heen vallen,soms omdat het te warm is om de mouw de hele arm te bedekken dus handig wanneer het wat kouder wordt ze weer naar beneden te stropen enz.. Heel wat meer redenen zijn er te bedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik b.v. op mijn werk bezig ben met een klusje, dan stroop ik ze op, zodat mn manchetten niet vuil of nat worden.
Als ik daarna mensen ontvang...doe ik ze weer naar beneden.

Toegevoegd na 11 uur:
In mijn vrije tijd heb ik meestal wel opgerolde mouwen omdat ik dat vlotter/sportiever vind staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen doen dit omdat:
1. Het het cool uit ziet en machtig/sterk
2. Het koeler is om bijvoorbeeld in te werken als je je shirt niet uit kan trekken
3. Je kleren minder snel vies worden.
4. Meisje te versieren met hun grote spierballen.... (Je bovenarmen lijken groter)
Dat zijn alle redenen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je veel beeldschermwerk doet en met je onderarmen op tafel leunt, is het onprettig als daar nog stofnaadjes tussen zitten, vind ik. Ik stroop dus mijn mouwen op als ik achter de computer zit.

Om deze reden draag ik ook nooit losse armbanden: dat zit rottig als je op tafel steunt.