Wat kan de reden zijn dat 1/3 Vlamingen voor de wagen kiezen voor afstanden van minder dan 500 m (zoals vandaag in de pers staat)?

Uiteindelijk is 500 m geen afstand, en je moet dan ook nog parkeerplaats zoeken...en eerst naar je auto stappen. Volgens mij is er dus amper tijdswinst.
Plus is er ook al vaak aangetoond dat er naar verhouding opmerkelijk veel verkeersslachtoffers vallen bij korte afstanden (bv. omdat men het de moeite niet vindt om voor korte afstand de veiligheidsgordel te dragen en zo zware verwondingen oploopt).
Ik zie het trouwens ook gebeuren bij de fitness achter mijn woonst (ik kijk uit op de parking) : mensen uit mijn buurt die ik er met de wagen zie naartoe rijden (terwijl ze daarvoor helemaal moeten omrijden) en dan zie blijven rondrijden op de parking tot ze een parkeerplaats gevonden hebben die zo dicht mogelijk bij de fitness gelegen is.

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL, dat laatste herken ik.
Tenminste, dat deel van zo dicht mogelijk bij de ingang parkeren. (mijn sportschool ligt op 20 km afstand, dus auto is begrijpelijk).
Als ik niet voor de ingang kan parkeren, maar 150 meter moet lopen, dan baal ik.... terwijl ik er naar toe ga voor de beweging :)
Ritsuka
11 jaar geleden
500m loop je zo. Heb ook wel eens gezien van iemand in Amerika, die pakte de auto om naar de brievenbus aan het einde van de straat te gaan..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat met de huidige brandstofprijzen in NL men die 500 meter toch wel gaat lopen (of de fiets pakken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Belgie is het voor fietsers en voetgangers allemaal nog heel slecht geregeld, voor zover ik weet. Weinig goede fiets- en wandelpaden, veel gevaarlijke situaties, de auto is heilig...
liveisgreat
11 jaar geleden
hm... dat veiligheidsaspect van de infrastructuur is voor een deel waar, ttz voor de fietser. ik vind de voetpaden in steden over het algemeen wel okee, ze worden ook steeds breder. maar idd de fietsinfrastructuur in België is miniem in vergelijking met Nederland. waar voetpaden wel een probleem zijn, is bij de zogeheten expresswegen (gewestwegen vaak) waar er vaak zelfs helemaal geen voetpad is (terwijl er wel huizen staan door het principe van lintbebouwing). dan kan ik me idd goed indenken dat je dan voor alle veiligheid toch maar de wagen neemt.
brandstofprijzen zijn blijkbaar niet zo een punt als ik de pers mag geloven, anders zou het cijfer toch niet zo frappant zijn...
bij de fitness achter me kan dit echter zeker niet spelen : je moet er geen enkele drukke baan voor oversteken, de stoepen zijn hier super (op één straatje na, maar dat kan je vermijden en een andere weg nemen).
idd Ritsuka, ik zie hier ook mn overbuur die naar de brievenbus (100 m van mijn deur) rijdt met de wagen. hij is altijd heel pissed als hij niet vlak voor zijn deur kan parkeren ook, heb hem al vaak uitgelegd dat dit openbare weg is waar iedereen mag staan als die reglementair geparkeerd is. hij vertrekt dan nog eens heel snel, moet dan hard remmen een de brievenbus, vertrekt weer heel snel, rijdt de blok om en parkeert vlotjes waar hij stond. heb ook nooit begrepen wat daar de bedoeling van kan zijn, hij is goed mobiel en gaat wel dagelijks bodybuilden en zo (met de wagen natuurlijk:-)).
@C4th super je eerlijke reactie dat je baalt als je moet stappen naar de fitness. het interesseert me echt wat je dan voelt... dus hoe het komt dat je dan baalt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen flauw idee...
Misschien het feit dat ik al moet beginnen met bewegen voordat ik mijn sporttenue aan heb?? Raar genoeg heb ik dat met supermarkten minder. Als ik daar iets verder moet lopen doet me dat niet zoveel.
Hmmm... voer voor psychologen?
liveisgreat
11 jaar geleden
ik zal eens een onderzoek moeten doen bij de mensen in de fitness achter mijn huis om het fenomeen te onderzoeken :). Idd mega raadselachtig, zeker als je zegt dat je het bij supermarkten minder hebt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar in België hebben jullie dan wel weer hele mooie fietsknooppuntenroutes en wandelroutes. Maar de provinciale racebanen dwars door de dorpen heen vind ik levensgevaarlijk.
liveisgreat
11 jaar geleden
die knooppunten zijn ideaal voor recreatieve activiteiten. Maar helaas om je in die kleine dorpjes te verplaatsen naar winkels en zo, moet je over die provinciale en gewestwegen. Wegen die meestal geen fietspad en vaak zelfs geen voetpad hebben. Of een voetpad dat ook een fietspad is. Waar er niet dus alleen auto's aan je voorbijvliegen maar ook wielertoeristen/-terroristen je leven in gevaar brengen als voetganger.
Gek dat gewest en provincie vaak zo weinig oog hebben voor iets anders dan auto's.
Ik begrijp trouwens niet welk groot genie ooit besloten heeft dat die mooie verstilde dorpen voortaan gewestwegen zijn waar zwaar vervoer door moet. Ik herinner me zo mijn bezoek aan het dorpje Zichem dat in de televisieserie "wij heren van Zichem" de harten van vele Vlamingen harder deed bonzen.
Het was een zware tegenvaller : heel Zichem is slachtoffer van zwaar vervoer e.d. Men wilde hiertegen protesteren, maar de middenstanders waren ertegen. Dat is in Vlaanderen helaas ook een zware lobbygroep die weinig hart heeft voor fietsers en voetganger.
Maar goed, het één kan idd met het andere te maken hebben. in mijn buurt verplaatst men zich makkelijk en veilig met fiets en te voet, maar in vele plaatsen in Vlaanderen is dit niet het geval. Eigenaardig dat men in de studie hier geen aandacht voor had, zoals de krantenkoppen het uitdrukken lijkt het wel alsof de chauffeurs zelf de enige verantwoordelijke zijn....

Het beste antwoord

België kent relatief veel verkeersongelukken en bijbehorende slachtoffers. De fiets nemen om naar het werk of school te gaan blijft een heikel punt. Belgen voelen zich machtig en veilig in hun auto. Ze menen ook meer rechten te hebben dan 'zwakkere' weggebruikers. Een Belg die voor een zebrapad stopt om iemand daar gebruik van te laten maken, is een curiositeit. Ook veel wegen zijn niet ingericht voor het gebruik door fietsers. Omdat een fietsstrook ontbreekt, moeten fietsers op de grote weg waar (vracht)auto's gewoon 70 of harder mogen rijden. Langzaam begint in te zien dat men meer ruimte voor de fietser moet creëren. Als men inziet - en de faciliteit geboden wordt - om veilig op het werk of school te geraken, dan zal men ook sneller de fiets pakken. Maar de overheid moet dus eerst subiet die automobilisten aanpakken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
ik was gisteren in brussel (autoloze zondag). dan zag ik pas dat er op de wegen fietsen geschilderd staan. ook op drukke maar smalle wegen waar er net een auto in past, dus sowieso al onmogelijk om daar te fietsen. fietsen worden soms als natuurlijke verkeerssnelheidremmer bekeken, wat erg gevaarlijk is. gevolg : er rijden heel weinig mensen met de fiets in Brussel plus zie je veel fietsers op de stoep rijden (zou ik ook doen in hun plaats) wat dan weer gevaarlijk is voor voetgangers.
schoolpoorten zijn een geval apart vind ik : veel ouders zetten rap hun kindje af omdat ze nadien met de wagen naar het werk moeten. maar er zijn er ook die vinden dat dat veiliger is, terwijl ze zelf voor een deel de onveiligheid veroorzaken op vlak van verkeer. ook als fietser niet handig : die ouders stoppen plots midden op de weg, rijden soms zelfs onverwacht achteruit omdat ze een parkeerplaats zagen, vertrekken zonder uit te kijken enz... Onverantwoord. Hier zou me dagelijks een agent moeten zetten aan schoolpoorten die alle overtredingen beboet : veel winst gegarandeerd voor de stadskas...

Andere antwoorden (1)

Er zijn een aantal redenen voor:

De wegen zijn er niet op ingericht om te fietsen in Belgie.
Fietspaden en/of fietsstroken zijn er bijna niet.
Als fietser voel je dus niet veilig, zeker niet in de stad.

Een andere reden is het milieu aspect. In Belgie zijn ze daar veel minder mee bezig dan in Nederland. De auto laten staan omdat dat goed is voor het milieu?? Hahahah ben je gjek ofzo?

Maar de grootste reden blijft het veiligheidsaspect. Je zag het dan ook gisteren. Gister was het autovrije zondag en toen waren alle grote steden vol met fietsers. Dan durven ze dus wel en genieten ze er ook echt van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
inderdaad, Brussel was vol fietsers gisteren. alleen grappig : ik liep er te voet en die fietsers reden gewoon door het rood als het voor voetgangers groen werd.
ze voelen zich blijkbaar een dagje koning van Brussel denk ik en alle opgekropte kwaadheid omdat er véél te veel naar de vlotheid van autoverkeer gekeken wordt (en van de tram/bus) en te weinig naar veiligheid voor de zwakke weggebruiker, komt in één keer naar boven.
maar toch een paar keer gewoon niet over het zebrapad geraakt door ... fietsers :-/.