Wat kan de reden zijn dat 1/3 Vlamingen voor de wagen kiezen voor afstanden van minder dan 500 m (zoals vandaag in de pers staat)?

Uiteindelijk is 500 m geen afstand, en je moet dan ook nog parkeerplaats zoeken...en eerst naar je auto stappen. Volgens mij is er dus amper tijdswinst.
Plus is er ook al vaak aangetoond dat er naar verhouding opmerkelijk veel verkeersslachtoffers vallen bij korte afstanden (bv. omdat men het de moeite niet vindt om voor korte afstand de veiligheidsgordel te dragen en zo zware verwondingen oploopt).
Ik zie het trouwens ook gebeuren bij de fitness achter mijn woonst (ik kijk uit op de parking) : mensen uit mijn buurt die ik er met de wagen zie naartoe rijden (terwijl ze daarvoor helemaal moeten omrijden) en dan zie blijven rondrijden op de parking tot ze een parkeerplaats gevonden hebben die zo dicht mogelijk bij de fitness gelegen is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

België kent relatief veel verkeersongelukken en bijbehorende slachtoffers. De fiets nemen om naar het werk of school te gaan blijft een heikel punt. Belgen voelen zich machtig en veilig in hun auto. Ze menen ook meer rechten te hebben dan 'zwakkere' weggebruikers. Een Belg die voor een zebrapad stopt om iemand daar gebruik van te laten maken, is een curiositeit. Ook veel wegen zijn niet ingericht voor het gebruik door fietsers. Omdat een fietsstrook ontbreekt, moeten fietsers op de grote weg waar (vracht)auto's gewoon 70 of harder mogen rijden. Langzaam begint in te zien dat men meer ruimte voor de fietser moet creëren. Als men inziet - en de faciliteit geboden wordt - om veilig op het werk of school te geraken, dan zal men ook sneller de fiets pakken. Maar de overheid moet dus eerst subiet die automobilisten aanpakken!

Bronnen:
Eigen ervaring!

Er zijn een aantal redenen voor: De wegen zijn er niet op ingericht om te fietsen in Belgie. Fietspaden en/of fietsstroken zijn er bijna niet. Als fietser voel je dus niet veilig, zeker niet in de stad. Een andere reden is het milieu aspect. In Belgie zijn ze daar veel minder mee bezig dan in Nederland. De auto laten staan omdat dat goed is voor het milieu?? Hahahah ben je gjek ofzo? Maar de grootste reden blijft het veiligheidsaspect. Je zag het dan ook gisteren. Gister was het autovrije zondag en toen waren alle grote steden vol met fietsers. Dan durven ze dus wel en genieten ze er ook echt van.