Hoe wordt een (zelfmoord)aanslag opgeëist? Zie extra uitleg. En hoe kan het dat ze niet worden getraceerd?

Er wordt vaak gezegd 'de aanslag werd door de taliban opgeëist'. Maar hoe wordt zoiets gedaan? Bellen ze dan een nationaal tv-station? Of mailen ze die? Oftewel: Met wie nemen ze contact op en hoe doen ze dat?
En hoe kan het dat ze nooit worden getraceerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat doen ze door een persbericht te plaatsen of een brief aan de internationale pers.
ronron1212
11 jaar geleden
Tja, een leuke vraag, vooral omdat je als voorbeeld 'de taliban' noemt. En dat is nou juist een guerrillabeweging die in grote delen van Afghanistan en Pakistan de bevolking in zijn macht heeft. De taliban worden financieel, logistiek en organisatorisch gesteund door Pakistan (in het bijzonder door de geheime dienst van Pakistan) en een aantal Arabische landen, vooral Saoedi-Arabië.

Kortom, het gaat niet om een klein, onbeduidend groepje terroristen, maar om hele landen die de activiteiten van de taliban steunen met technische en financiële middelen.

Zulke gigantische terroristische organisaties kunnen dus heel professioneel te werk gaan. Natuurlijk zal de afzender van een brief of telefoontje wel eens worden achterhaald, maar dat blijkt dan een arme landarbeider te zijn die verder niets af weet van de taliban. Vergelijk het met de katvangers die vaak door Nederlandse criminelen worden ingezet. Die weten ook niet wie hun opdrachtgevers zijn.

Het opeisen van aanslagen gaat meestal via anonieme telefoontjes of brieven naar (lokale of landelijke) kranten of tv-stations. Het gebeurt ook wel dat de politie rechtstreeks wordt benaderd; uiteraard ook anoniem. Als bewijs dat de taliban zo'n aanslag daadwerkelijk hebben uitgevoerd, worden tijdens het telefoongesprek of in de brief details van de aanslag genoemd die alleen de daders kunnen weten.

Toegevoegd na 1 dag:
Een actueel voorbeeld: http://www.telegraaf.nl/buitenland/12917701/__Taliban_willen_prins_Harry_doden__.html
Pieter2011