Zijn er gevallen bekend/toegestaan waarbij euthanasie werd toegepast bij ernstige psychiatrische stoornissen?

Kan bijvoorbeeld een depressie ernstig genoeg zijn om aan de criteria van uitzichtloosheid en ondraaglijk lijden worden voldaan? Zijn daar bijvoorbeeld juridische uitspraken over? Is daar parlementair beleid over?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hoewel ik niet zeker men over de juridische gevolgen over euthanasie weet ik uit indirecte ervaring that het extreem moeilijk kan zijn dit te regelen, omdat de patient moet beslissen. Maar zodra dat moment komt de patient niet als helder gezien wordt.

Despressie echter wordt naar mijn kennis nooit gezien als een rede voor dit. omdat ze het met zware medicatie kunnen afremmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 2009 is een programma geweest op tv (en volgens mij ook later herhaald) waarin psychiaters werden geïnterviewd. Voor zover ik mij herinner is deze vraag ook aan de orde geweest en was het antwoord "ja".
Of daar juridische uitspraken over zijn en of er parlementair beleid over is kan ik je zo niet zeggen.
Uiteraard zijn er zeer strenge contrôles, ook wettelijk geregeld, om euthanasie toe te mogen passen.

Dat programma heet "Kijken in de ziel - psychiaters". Hieronder een link om ze te bekijken
http://www.uitzending.net/programma/Nederland-2/1261-Kijken_in_de_ziel_Psychiaters.html