Wat doet een verslaggever de hele dag?

Bijvoorbeeld een verslaggever uit China of Zuid-Amerika bij de NOS. Hij of zij is misschien één keer in de maand te zien met een verslag. Wat doet hij dan de rest van de maand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nederlandse journalisten die in het buitenland wonen en werken, worden natuurlijk betaald om het nieuws in dat land te vergaren: net als journalisten in Nederland volgen ze de nieuwsberichten en gaan ze er actief naar nieuws op zoek. Wat in Nederland door een 'bureauredactie' wordt gedaan, hoort in het buitenland tot hun dagelijkse werk.

Naast hun baan als correspondent (van b.v. de NOS of een landelijke krant), werken ze vaak ook aan (achtergrond)reportages voor -soms meerdere- dagbladen, weekbladen en special interestbladen. Die artikelen kunnen over de meest uiteenlopende onderwerpen gaan. Zo kan een correspondent in China bijvoorbeeld schrijven over de Chinese politiek, kinderarbeid of de handel in het Midden Oosten, terwijl een journalist in Thailand over zich in de kinderprostitutie verdiept.

Verder hebben correspondenten vaak een hele regio als werkgebied. Een correspondent in Griekenland kan dus ook worden ingezet bij een belangrijke gebeurtenis in één van de buurlanden.

Een derde nevenactiviteit is vaak het schrijven van boeken. Menig correspondent heeft talloze boeken geschreven over het land waar hij/zij tijdens zijn correspondentschap gestationeerd was.
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vaak , zijn het mensen met andere banen , of echt genoten van mensen die daar werken , die bij onverwachte gebeurtenissen worden ge raad pleegt . (correspondenten) die verslag doen . Dat doen ze ook vaak beroeps matig voor meerdere bronnen freelance . De echt gestuurde komen met een opdracht en werken vaak exclusief voor hun op dracht gever zijn daar soms ook gestationeerd , in de te verwachte probleem gebieden . Lees evt het boek 'hoe het nieuws wordt gemaakt '