waarom geef men in Belgische scholen niet les in de beide landstalen (Vlaams/Frans) zodat alle Belgen beide talen leren?

Bv. voormiddag Vlaams en namiddag Frans. Of omgekeerd.
Duits kan dan als tweede taal worden ingevoerd (is de derde landstaal in België). In het Duitstalig gebied kan men bv. Duits en Frans geven en Vlaams als tweede taal (men heeft er meer aan Frans dan aan Vlaams).
Ik vraag me af waarom men dat niet sowieso doet in een tweetalig land, dan zijn er toch veel communicatieproblemen van de baan?

11 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Dit bestaat al in België, namelijk in Wallonië: Enkele Waalse scholen zijn jaren geleden begonnen met ook een richting aan te bieden waarbij de lessen voor de helft in het Frans en de helft in het Nederlands gegeven worden. Dit project heb ik zelf van dichtbij kunnen volgen, daar ik een uitwisseling met zo’n school heb kunnen meemaken. Men ervaring hierbij is dat deze Wallen beter Nederlands kunnen, als wij Frans en we dus zeker van een groot resultaat kunnen spreken. Door dit resultaat overweegt men nu ook om dit toe te passen in Vlaamse scholen en volgens mij lopen er al enkele projecten hierom.
Laat ons wel nog eens duidelijk stellen dat er bij de Walen wel veel bereidwilligheid is, maar dit meestal bij de Franstalige Brusselaars ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat zou kunnen als men in Wallonië bereid was Nederlands te doceren en in Vlaanderen het Frans. En daar zit hem nou net de kneep. Die taalstrijd woekert maar door. De Vlamen zijn iha beter in het Frans dan de Walen in het NLs. Niet alleen het doceren maar met name ook de acceptatie van de verplicht te leren taal valt in Wallonië niet echt lekker...

Maar er zullen ongetwijfeld Vlaamse vrienden hier zijn die je dat nog veel beter kunnen uitleggen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
mijn Vlaamse vrienden vragen zich hetzelfde af als ik. Bovendien is er een grote evolutie in Wallonië. Wij gaan er vaak naartoe, en men doet er echt zijn best om Nederlands te spreken. Alleszins in de streek waar wij vaak komen en zeker niet omdat men ons kent of zo. In winkels proberen zeker 80% van de mensen Nederlands te praten, als me aan mensen op straat iets vraagt idem dito.
In Brussel is dit ook al sterk veranderd tov vroeger. Wel minder mensen die Nederlands proberen te praten dan in Wallonië maar behoorlijk wat meer dan vroeger.
Daarom zou het goed zijn mocht er een verplichting zijn voor scholen om in beide landstalen les te geven, zo is het taalprobleem toch al beter. Plus mag men het verleden nu toch wel es loslaten vind ik...Idd veel erge dingen gebeurd met Vlamingen tov Franstaligen maar spons erover zou ik zeggen. Het verleden is voorbij en het kan niet meer veranderd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aanstelling van Elio di Rupo (wat roept ie nou?) kan mogelijk ook bijdragen aan beter taalonderwijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens Brussel hoort niet bij België! Toen ik in Antwerpen studeerde zag het lijstje van waar men de grootste hekel aan had er zo uit: 1. Walen, 2. Brusselaars, 3. "grote gemeenschap in Antwerpen, die nauwelijks belasting betaalt, te herkennen aan attachekoffertjes met handboei om pols", 4. Ollanders...
liveisgreat
11 jaar geleden
Je méént het? Ja, in Antwerpen hebben ze het niet echt voor "Ollanders" das waar. Ik denk dat ze zichzelf erin wat herkennen :-). In andere steden heb ik dit nog niet gemerkt dat er algemeen iets tegen hollanders zou zijn.
Hoezo Brussel hoort niet bij België????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan, denk ik, best eerst mijn eigen reactie lezen, maar dit moest ik toch nog even kwijt: Als geboren Antwerpenaar schaam ik me KAPOT voor die vreselijke Hollanderhaat, hoewel haat misschien een wat groot woord is. Dus in naam van alle mensen hier die allang vergeten zijn dat ze in feite ook Nederlanders zijn: een welgemeende SORRY. Als ik kon, zou ik liever vandaag nog dan morgen de Nederlandse nationaliteit aanvragen.
toen ik in belgië woonde, làng geleden, in wallonië vlakbij brussel, was het voor mij opvallend, óók in brussel, hoe heel erg frans men georiënteerd was: het enige land ter wereld leek frankrijk in hun ogen.

nu zegt vs dat "de wallonen" veranderd zijn, zelfs proberen nederlands te spreken: geweldig...
maar om zoveel franstaligen aan het nederlands te krijgen, lijkt me een hele zware klus.

nog afgezien van het frans/nederlands wallonië/vlaanderen - probleem, lijkt het heel waarschijnlijk dat het ook hier simpelweg met geld te maken heeft.
het zou betekenen dat alle taallessen op de basisscholen "dubbel" gegeven zouden moeten worden: de eigen/thuis-taal en de andere.
dat is te duur en dus onmogelijk in deze crisis-/ bezuinigingstijden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
Inderdaad met de taallessen zou dit meer geld kosten, dat klopt. maar dan van de "wallonen" is waar, ik schrok er eerlijk gezegd zelf van...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, ik weet nog dat ik verbijsterd was door de houding van de
franstaligen, arrogant en betweterig, mateloos irritant vond
ik het en dan ik als nederlandse, ik was natuurlijk ook niets
of niemand ! maar wel stukken beter dan een vlaming !
hoe vind je dat ? :) erg hè, en dat zijn dan landgenoten...
liveisgreat
11 jaar geleden
idd, erg .... kan me voorstellen dat dat niet leuk was voor jou. En jij was beter dan een Vlaming? dat is kras!!!
Maar gelukkig is dat sterk veranderd, ik denk dankzij de economische crisis die Wallonië afhankelijk maakt van Vlaanderen. En de schrik voor de splitsing.
Al moet dit laatste niet voor mij..; het mag gerust één landje blijven. Wie weet zijn wij binnen enkele jaren niet de "armsten" , dus solidariteit lijkt me toch essentieel.
liveisgreat
11 jaar geleden
ik bedoel met "dat is kras" dat ze hun eigen landgenoten als mindere beschouwden tov buitenlanders (ongeacht van welk land die zouden zijn)....
Waarom zou je? Wat heb je aan Frans als je in Vlaanderen woont? Hetzelfde als aan wat je aan Frans hebt als je in Nederland woont. Je hebt als Nederlander inderdaad meer aan Duits als je in de grensstreek met Duitsland woont dus ik snap dat als je als Vlaming aan de grensstreek met Wallonië zit (of Frankrijk) dat je meer aan Frans hebt maar alle Walloniërs en alle Vlamingen tweetalig op te voeden in een tijd waar je veel meer hebt aan Engels vind ik vrij nutteloos.

Een voortgezet onderwijs school in Oost-Groningen geeft al in de brugklas Duits, dat is in de Randstad een enorme uitzondering.

Ik persoonlijk zie veel meer in het uitdiepen en snel beginnen met Engels en eventueel in grensstreken een andere taal dan zomaar elke Wallonië en elke Vlaam tweetalig les te geven in een taal waar je veel minder aan hebt.

Communicatieproblemen zijn er met beter engels dan ook niet meer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het spreken van de taal van je landgenoot maakt dat je elkaar kan begrijpen. Elkaar begrijpen is het begin van respect voor elkaar en zorgt ervoor dat je één volk kan zijn. Gezamenlijk optrekken zorgt er b.v. dat je in staat bent je land te besturen, i.p.v. recordhouder langste formatie te worden. 't is maar een voorbeeld...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, maar dat verander je niet zo snel als je nu begint met tweetalig onderwijs. Daarnaast: stel je voor dat je in NL opeens Frans moet leren op de basisschool? Ik vind het nog steeds logischer om Engels te spreken in België als ze zo moeizaam omgaan met die talen. Het heeft echt geen zin om ALLE Vlamen en ALLE Walloniërs tweetalig op te voeden en daardoor het Engels te laten zitten. In nederland is tweetalig onderwijs in Engels en Nederlands ook gewoon veel zinvoller. Laat degenen die bestuurder willen worden in België gewoon een cursus volgen of alleen op de lijst zetten als ze beide talen spreken! Veel zinvoller dan ALLE mensen daar tweetalig onderwijs te geven in een taal die in dat deel van het land niet zoveel gesproken wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle: je vergelijking nederlands/belgisch onderwijs gaat niet op, in nederland spreken we van huis uit geen frans. maar, je bent kennelijk te jong en loopt daardoor misschien in informatie achter: ik hèb frans geleerd op de "lagere" school (4e klas - groep 6)!
(en engels sprak ik toen ik 3,5 jaar was als 2e moedertaal.)

in nederland is men pas veel later met engels onderwijs op de lagere/basis school begonnen, dat was toen in de 5e klas - groep 7. als men in belgië de *walen* en de *vlamingen* 2-talig les zou gaan geven, zou er een 3e taal bij moeten komen: duits!
echter het aantal belgen dat "van huis uit" duits spreekt is veel kleiner, dus "economisch verwaarloosbaar"? (als ik dat zo mag zeggen...?) wat @taimen zegt is zeker waar:
Het spreken van de taal van je landgenoot maakt dat je elkaar kan begrijpen. Elkaar begrijpen is het begin van respect voor elkaar en zorgt ervoor dat je één volk kan zijn. alleen tegenwoordig lijkt begrip en respect voor elkaar heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodokus, ik weet heus wel dat men vroeger Frans belangrijker vond dan Engels maar die tijden zijn veranderd. Ik zie er gewoon geen voordeel in om alle Vlamingen en alle Walen verplicht tweetalig les te geven op de basisschool. Je hebt tijd zat om Frans te leren op het voortgezet onderwijs in België en het hoeft niet near native te zijn om elkaar te verstaan. Dat was de vraag en dat is mijn antwoord. Je hebt er gewoon tegenwoordig veel meer aan om Europees bezig te zijn en dus goed engels te spreken. Als ze gewoon niemand meer aannemen bij de gemeente of hoger als men niet of nauwelijks de ander taal spreek is er niets aan de hand.
liveisgreat
11 jaar geleden
Het idee achter dat tweetalig onderwijs is :
- dat het dan geen jota meer zou uitmaken in welke taal je overheidsbrieven krijgt, je begrijpt ze toch allebei
- men op de trein niet alles in Frans en Vlaams hoeft te zeggen, iedereen verstaat toch allebei
Maar vooral : dat mensen die in eenzelfde land wonen elkaar ook echt verstaan, dat er geen gradatieverschil meer is in de talen (rijke oudjes spreken hier nog altijd Frans omdat dit zogezegd meer standing heeft).
Ik vind gewoon dat Belgiê terug één land moet worden, ik wil Belg zijn en geen Vlaming, Brusselaar of Waal. Veel minder kosten voor regeringen, veel meer solidariteit enz...
En als iedereen dan nog op zijn minst beide landstalen spreekt, wordt het helemaal super.
Ik onderschat zeker het belang van Engels niet. Dit is ook zeer belangrijk om te leren.
Wist je trouwens dat ei zo na Nederlands dé wereldtaal geworden was? Dan had België wellicht een heel andere geschiedenis gehad qua taal...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben het niet met je eens, de vraag gaat over communicatie in belgië en het is rampzalig hoe slecht men elkaar verstaat in dat land. echter, als je het dan over groter dan het "eigen" land hebt, dan is europees te klein om te denken.
in dat geval kan je je beter niet alleen op engels richten, beter is dan spaans, russisch, japans of uiteraard chinees te leren i.v.m. communicatie buiten je eigen land, economisch gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat: mijn punt is dat het niet op de basisschool hoeft. Je kunt prima in staat zijn om daarna nog Frans te leren of Nederlands. Voor dat dat hele land tweetalig is duurt 60 jaar en ik geloof niet dat dat nog veel zin heeft. Over 60 jaar is dat probleem er niet meer. Jodokus: als in ieder geval alle europeanen goed Engels spreken komen we al een stuk verder. Van europa naar de wereld is nog een stap te ver, zo ver zijn we nog niet.
Van oudsher is er weerstand bij beide groeperingen om elkaars taal (gedwongen) te leren. Al vanaf de onafhankelijkheid van België, en reeds ervoor, zijn er grote problemen geweest over de wederzijdse acceptatie van elkaars taal.

Het mooiste zou zijn als de onbevooroordeelde kinderen tweetalig onderwijs krijgen, maar het zijn de volwassenen die dat moeten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei oei toch, ten eerste: Vlaams bestaat niet, het is voor de volle 100 % Nederlands. Door telkens het met een zuiderse tongval gesproken Nederlands als 'Vlaams' te benoemen houdt men tot in lengte van dagen die begripsverwarring in stand. Ten tweede: Belgie is een in 1830 in het leven geroepen Franse satellietstaat, ontstaan uit anti-Nederlandse sentimenten en met de uitgesproken bedoeling om het land volledig te verfransen. Alleen al daarom, vanuit die Franse haat en minachting jegens het Nederlands, vergaat mij iedere lust om hun taal, die zij zo aan ons opgedrongen hebben, echt fatsoenlijk te leren. Ten derde: men kan wel een land maken, maar geen volk; zoiets moet organisch groeien en dat zal in Belgie nooit gebeuren. Ironisch genoeg betekent Belgie ook nog eens Nederland! (Ja, echt waar.)
En tenslotte: Vlamingen zijn gewoon Nederlanders, ze zijn het alleen vergeten...De meeste mensen kennen hun geschiedenis nu eenmaal niet of niet meer, of alleen een verdraaide en vervalste versie van de echte feiten (in dit geval rond 1830). Kom dus maar gauw zuidwaarts, beste Staats Nederlanders en maak van dit zogenaamde Vlaanderen weer snel een volwaardig stuk Nederland. Het wordt zo stilaan tijd, na bijna 200 jaar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die Vlamingen maken nu eenmaal deel uit van het overkoepelende Nederlandse volk, net zoals de inwoners van Beieren deel uit maken van het Duitse volk. Je stelling dat we, door te zeggen dat we Nederlanders zijn, het zou lijken alsof we als volk niet zouden bestaan en geen eigenheid zouden bezitten, begrijp ik echt niet. Natuurlijk hebben we die eigenheid, als Zuid-Nederlanders of voor mijn part Vlamingen, maar wél binnen het Nederlandse volk, dat historisch gezien nu eenmaal het onze is. Dus hoezo geen eigenheid? En waarom is een inwoner van Noord-Brabant gewoon een Nederlander en inwoner van Antwerpen ( een door en door Brabantse stad) ineens niet? Alleen maar omdat men in 1830 die belachelijke grens getrokken heeft, niet alleen dwars door de Nederlanden, maar ook nog eens dwars door de zuidelijke provincies? Wist je trouwens dat de Vlaamse beweging, die kort na de stichting van Belgie al ontstond, in het begin helemaal geen Vlaamse beweging was maar een Orangistische en Groot-Nederlandse beweging? In de loop van de tijd is men die wortels echter vergeten en ging men zich alleen nog maar-of toch grotendeels- op een Vlaamse identiteit richten. Dit heeft vooral te maken met godsdienst: het katholieke Vlaanderen tegenover het protestantse Nederland. Wat overigens niet klopt, want Staats-Nederland telt ook zeer veel katholieken, met name in het zuiden. En als al die Vlamingen dan toch zo graag hun taal als 'Vlaams' willen aanduiden laat ze dan toch tenminste de term 'Vlaams-Nederlands' gebruiken, want dat Vlaams voor de volle 100% Nederlands is is een taalkundig feit waaraan geen enkele Germanist of Neerlandicus twijfelt, zelfs niet de Belgicisten onder hen.
Ikzelf beschouw me als Vlaming noch als Belg, maar als Brabander en bovenal: Nederlander.