waarom geef men in Belgische scholen niet les in de beide landstalen (Vlaams/Frans) zodat alle Belgen beide talen leren?

Bv. voormiddag Vlaams en namiddag Frans. Of omgekeerd.
Duits kan dan als tweede taal worden ingevoerd (is de derde landstaal in België). In het Duitstalig gebied kan men bv. Duits en Frans geven en Vlaams als tweede taal (men heeft er meer aan Frans dan aan Vlaams).
Ik vraag me af waarom men dat niet sowieso doet in een tweetalig land, dan zijn er toch veel communicatieproblemen van de baan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit bestaat al in België, namelijk in Wallonië: Enkele Waalse scholen zijn jaren geleden begonnen met ook een richting aan te bieden waarbij de lessen voor de helft in het Frans en de helft in het Nederlands gegeven worden. Dit project heb ik zelf van dichtbij kunnen volgen, daar ik een uitwisseling met zo’n school heb kunnen meemaken. Men ervaring hierbij is dat deze Wallen beter Nederlands kunnen, als wij Frans en we dus zeker van een groot resultaat kunnen spreken. Door dit resultaat overweegt men nu ook om dit toe te passen in Vlaamse scholen en volgens mij lopen er al enkele projecten hierom. Laat ons wel nog eens duidelijk stellen dat er bij de Walen wel veel bereidwilligheid is, maar dit meestal bij de Franstalige Brusselaars ontbreekt.

Dat zou kunnen als men in Wallonië bereid was Nederlands te doceren en in Vlaanderen het Frans. En daar zit hem nou net de kneep. Die taalstrijd woekert maar door. De Vlamen zijn iha beter in het Frans dan de Walen in het NLs. Niet alleen het doceren maar met name ook de acceptatie van de verplicht te leren taal valt in Wallonië niet echt lekker... Maar er zullen ongetwijfeld Vlaamse vrienden hier zijn die je dat nog veel beter kunnen uitleggen...

toen ik in belgië woonde, làng geleden, in wallonië vlakbij brussel, was het voor mij opvallend, óók in brussel, hoe heel erg frans men georiënteerd was: het enige land ter wereld leek frankrijk in hun ogen. nu zegt vs dat "de wallonen" veranderd zijn, zelfs proberen nederlands te spreken: geweldig... maar om zoveel franstaligen aan het nederlands te krijgen, lijkt me een hele zware klus. nog afgezien van het frans/nederlands wallonië/vlaanderen - probleem, lijkt het heel waarschijnlijk dat het ook hier simpelweg met geld te maken heeft. het zou betekenen dat alle taallessen op de basisscholen "dubbel" gegeven zouden moeten worden: de eigen/thuis-taal en de andere. dat is te duur en dus onmogelijk in deze crisis-/ bezuinigingstijden!

Waarom zou je? Wat heb je aan Frans als je in Vlaanderen woont? Hetzelfde als aan wat je aan Frans hebt als je in Nederland woont. Je hebt als Nederlander inderdaad meer aan Duits als je in de grensstreek met Duitsland woont dus ik snap dat als je als Vlaming aan de grensstreek met Wallonië zit (of Frankrijk) dat je meer aan Frans hebt maar alle Walloniërs en alle Vlamingen tweetalig op te voeden in een tijd waar je veel meer hebt aan Engels vind ik vrij nutteloos. Een voortgezet onderwijs school in Oost-Groningen geeft al in de brugklas Duits, dat is in de Randstad een enorme uitzondering. Ik persoonlijk zie veel meer in het uitdiepen en snel beginnen met Engels en eventueel in grensstreken een andere taal dan zomaar elke Wallonië en elke Vlaam tweetalig les te geven in een taal waar je veel minder aan hebt. Communicatieproblemen zijn er met beter engels dan ook niet meer!

Van oudsher is er weerstand bij beide groeperingen om elkaars taal (gedwongen) te leren. Al vanaf de onafhankelijkheid van België, en reeds ervoor, zijn er grote problemen geweest over de wederzijdse acceptatie van elkaars taal. Het mooiste zou zijn als de onbevooroordeelde kinderen tweetalig onderwijs krijgen, maar het zijn de volwassenen die dat moeten uitvoeren.

Oei oei toch, ten eerste: Vlaams bestaat niet, het is voor de volle 100 % Nederlands. Door telkens het met een zuiderse tongval gesproken Nederlands als 'Vlaams' te benoemen houdt men tot in lengte van dagen die begripsverwarring in stand. Ten tweede: Belgie is een in 1830 in het leven geroepen Franse satellietstaat, ontstaan uit anti-Nederlandse sentimenten en met de uitgesproken bedoeling om het land volledig te verfransen. Alleen al daarom, vanuit die Franse haat en minachting jegens het Nederlands, vergaat mij iedere lust om hun taal, die zij zo aan ons opgedrongen hebben, echt fatsoenlijk te leren. Ten derde: men kan wel een land maken, maar geen volk; zoiets moet organisch groeien en dat zal in Belgie nooit gebeuren. Ironisch genoeg betekent Belgie ook nog eens Nederland! (Ja, echt waar.) En tenslotte: Vlamingen zijn gewoon Nederlanders, ze zijn het alleen vergeten...De meeste mensen kennen hun geschiedenis nu eenmaal niet of niet meer, of alleen een verdraaide en vervalste versie van de echte feiten (in dit geval rond 1830). Kom dus maar gauw zuidwaarts, beste Staats Nederlanders en maak van dit zogenaamde Vlaanderen weer snel een volwaardig stuk Nederland. Het wordt zo stilaan tijd, na bijna 200 jaar...