Is verleiden een vorm van straf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien snap ik jou vraag niet. Grammaticaal klopt je zin maar in mijn ogen is het niet zo heel erg zinnig. Kan je wat toelichting geven?

Het beste antwoord

ja misschien wel ja, en of om ze te kunnen weerstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik neem even aan dat je 't hebt over slechte verleidingen, zoals een lekkere vette hap.
Als dat een straf zou zijn... Van wie? Als je in God gelooft, zou 't een straf van God of de al dan niet bijbehorende duivel. Alleen, dat is niet bewijsbaar.
Verder zijn er geen mensen direct betrokken bij dit voorbeeld (van een lekkere hap), in de zin dat ze jou of mij proberen te verleiden.
Behalve dan middels reclame en dergelijke. Dus je zou 't een straf van het accepteren van de markteconomie kunnen noemen - alhoewel ook een niet-markteconomie misschien wel weer andere typen verleidingen zal kunnen hebben. Ik vermoed in elk geval wel dat 't aantal verleidingen dan drastisch zal afnemen.
Afhankelijk van 't stemgedrag zou markteconomie en daarmee deze vorm van straf dus verminderd kunnen worden.

Dan kan je bijv. ook verleid worden door een persoon. Afhankelijken van de bedoeling van de ander, kan dat inderdaad soms als straf bedoeld zijn. Verreweg meestal gelukkig niet - ik kan zelfs even geen voorbeelden bedenken, maar die zullen er wel zijn.

'T hangt er dus allemaal wel een beetje van af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is het, omdat je kwetsbaar bent, is de straf dat je erin loopt, in de val... Reclamejongens kennen dat en gebruiken het, reclamejongens hebben geen fatsoen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor ... verleiden is een spel. Als een man mij probeert (nou ja, probeerde) mij te verleiden dan is dat leuk. Je gaat er op in of niet. Dat is je eigen keuze en dat is deel van het spel. Feitelijk gaat het met reclame verleidingen hetzelfde. Niemand verplicht je om te kopen, waartoe de reclame probeert je te verleiden. Ik kan er geen straf in ontdekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Babyfaced;

Nee hoor, verleiding zelf is geen straf. Afhankelijk van de gevolgen kan wel of niet toegeven aan de verleiding de straf zijn. Afhankelijk dus van of je spijt hebt of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afhankelijk van je eigen ervaring en belevingswereld:
* als je je laat meenemen in iets wat je positief ziet en durft aan te gaan is verleiding een GUNST
* als je je laat meenemen in iets wat je als negetief ervaart ( en je je eigen grens niet kan toestaan of aangeven ) is het een STRAF.
Je volet het dan zelf als straf omdat je je eigen grens niet hebt aangeven. Een tekortkoming en afkeuring in jezelf. Je straft je dan dus zelf.
Hou wel je gezonde verstand erbij. Surgestie ( en dat zeker bij reklamejingens) moet nd de indruk geven dat we onze eigen ervaring en gedachten wegzetten tegenover dies surgestie.En surgestie is pure verleiding ja...
ik ben van mening dat het alleen een straf is als de verleiding in jezelf afkeurt... je kan van elke verleiding genieten, zelfs alje je niet laat verleiden... GENIET ERVAN
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kunst is het meesterschap te beheersen. Al dan niet kun je toestaan om je te verleiden.
Ik geloof niet echt in straf, maar wel in gevolgen.
Namelijk alles heeft gevolgen, zelfs gedachten.
Daarom verruim je geest met positieve liefdevolle gedachten, en je zult bloemen op je pad vinden.