Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De zoon van een collega loopt telkens weg uit een gesloten instelling. Kan de instelling hier aansprakelijk voor gesteld worden?

Hij staat al bekend als een wegloper maar het lukt hem telkens weer. Zowieso vraag ik me af hoe het kan om ongezien langs verpleging te komen e.d. Wat ik weet er van weet zijn deuren in een gesloten instelling gesloten en zonder medeweten van VPK niet te openen, ook de tuinen zijn vaak afgeschermd.
Kunnen zij de instelling nalatigheid verwijten?

11 jaar geleden
821

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Uiteraard is het zeer onzorgvuldig dat hij zomaar kan weglopen. Je kan de instelling er op aanspreken maar waar zijn ze aansprakelijk voor? Is er sprake van schade? Betalen deze mensen zelf de opvang. Al ze geen vertrouwen hebben in de instelling zouden ze toch ook de zorg weer zelf op zich kunnen nemen. Een gesprek met de instelling is dus het beste wat je eerst kan doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een BOPZ instelling is (Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen), dan is de instelling zeker aansprakelijk, voor als er iets mis gaat. Je kunt de instelling attenderen op hun zorgplicht zoals in BOPZ wet staat.

Je kunt ook melding maken bij de inspectie. Vaak staat de instelling ook op www.zorgkaartnederland.nl voor als je een mening over de instelling wilt geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding