Hoe zou je een eigen bedrijfje m.b.t. hulpverlening kunnen starten?

Heb al nagedacht over het opzetten van een eigen bedrijfje in hulpverlening. Een achtergrond met onderwijs, spw, psychologie studerend zou het een mogelijkheid zijn.
Dat betekend wel een eigen verantwoordelijkheid niet alleen voor inkomsten maar ook voor kosten die er bovenop komen zoals geld dat je weglegt voor pensioen , vervoer, kosten die normaal door het grote bedrijf worden gemaakt, eventueel andere huisvesting. Het label waaronder je werkt en de mogelijkheden op de vraag en aanbod markt. Wel of niet inschrijven bij de kamer van koophandel heb ik nog niet over nagedacht.
Heeft iemand ervaring, kan iemand een site adviseren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

het enige waar ik ervaring in heb en kan adviseren, is de kamer van koophandel, die cursussen geeft voor startende ondernemers.
ik heb dat jaren geleden gedaan zo'n cursus. ik kan het aanraden, je wordt op zoveel attent gemaakt waar je niets van weet.

dus mijn advies: informeer naar een cursus bij de kamer van koophandel.

succes, moedig van je, nu een eigen bedrijf te starten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik was toen actief in groningen, had ook plannen om zelfstandig ondernemer te worden, maar het ging niet door.
later heb ik gehoord dat het elders ook zo was, is lang geleden, maar goede informatie vind ik, is erg belangrijk. onderstaande lijst uit bron http://www.kvk.nl/bijeenkomsten/ Seminars en bijeenkomsten (188):
(ik heb een paar interessante voor je aangevinkt!) Onderwerpen
Bedrijf starten (52)<<<<<<<<<<
Marketing (46)<<<<<<<<<<
Netwerken (42)<<<<<<<<<
Internationale handel (29)
Financiën (22)<<<<<<<<
Personeel (18)
Freelancers en zzp’ers (17)<<<<<<<<<<
Sectoren (16)
Brancheinformatie (15)<<<<<<<<
Regels (15)<<<<<<<<
Innovatie (12)
Advies en ondersteuning (11)<<<<<<<<<<<
Belastingen (10)<<<<<<<<<<<
Rechtsvormen (10)
Bedrijf verkopen of stoppen (10)
Arbeidsmarkt (8)
Aansprakelijkheid en verzekeringen (6)<<<<<<<<<<
MVO (3)
Veiligheid (3)
Contracten en algemene voorwaarden (3)<<<<<<<<<<<
Cijfers en Economie (3)
Omgeving en milieu (3)
Informatie per gemeente (2)<<<<<<<<<
kvkactiviteiten (2)
kvkalgemeen (2)
Schulden (2)
Huisvesting (1)
Huisvesting en ruimte (1)
Intellectueel eigendom (1)
Faillissement (1)
Periode http://www.kvk.nl/bijeenkomsten/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vergeet ik het nog: dankjewel voor de plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel! en ik wens je succes !

Andere antwoorden (1)

Voor een eigen bedrijf heb je 3 dingen echt nodig:
1. BTW-nummer, aan te vragen bij de Belastingdienst
2. Inschrijving Kamer van Koophandel (vanaf 2013 gratis). Deze inschrijving is sinds een paar jaar verplicht, ook als freelancer/zzp'er!
3. Als je als zzp'er of freelancer aan de slag gaat, heb je ook nog een VAR (Verklaring ArbeidsRelatie) nodig, aan te vragen bij de Belastingdienst. Zie bron.

Ik heb in verschillende vakbladen gelezen dat een bedrijf dat klein begint, een veel grotere overlevingskans heeft dan een bedrijf dat direct personeel in dienst heeft. Daarnaast heb je voor het eerste veel minder kapitaal nodig dan voor het tweede en loop je minder risico op grote schulden met een klein bedrijf zonder personeel.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
De Kamer van Koophandel organiseert meerdere keren per jaar in diverse plaatsen de zogenaamde Startersdag. Hier kun je heel veel informatie inwinnen over het beginnen van een eigen bedrijf (bijv. welke rechtsvorm past het beste bij je idee?) en krijg je allerlei reclame van organisaties die je kunnen helpen met het opstarten.