Hoe weten ze wie je bent als je geen ID/paspoort/portemonnee bij je hebt?

Sinds kort ben ik verhuisd naar een nieuwe stad waar ik weinig mensen ken. Als ik naar de sportschool ga hoef ik naast mn sportspullen verder niks mee te nemen, omdat ze daar werken met vingerafdrukken bij de toegang. Maar als ik onderweg een ongeluk krijg, hoe kunnen de hulpverleners dan achterhalen wie ik ben. Ik heb niks bij me, geen portemonnee, ID/paspoort, of wat dan ook waar mijn naam op staat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je behoort je te kunnen identificeren op straat als je daar aanleiding voor is, dus een ID/paspoort of rijbewijs moet je gewoon te allen tijde bij je dragen.

Verder hebben veel mensen tegenwoordig een mobiele telefoon die ze vrijwel altijd bij zich dragen, je zou een contactpersoon onder de naam "ICE" (in case of emergency) kunnen zetten: dit is internationaal veel gebruikt en vast ook bekend bij hulpverleners. Of je kunt ervoor kiezen om zelf iets bij je te dragen wat in een noodgeval mensen kan helpen om in contact te komen met een familielid of vriend(in) van je, bijvoorbeeld door middel van een briefje in je portemonnee, of door een SOS-armband te dragen. Dat laatste is vooral belangrijk als er medische gegevens zijn die een hulpverlener zou moeten weten als jij ooit buiten bewustzijn ergens gevonden wordt, zoals onderliggende ziektes of noodzakelijke medicatie die je gebruikt. Maar zeker in de SOS-talisman dingen (die hebben zowel armbandjes als hangers, iets met een horlogebandje en misschien nog wel meer) is ook genoeg ruimte om je eigen naam, de contactgegevens van één of twee contactpersonen, en bijvoorbeeld de gegevens van je huisarts op te nemen.

Zonder medische noodzaak zou ik zeggen dat een briefje in je portemonnee of een stickertje op je telefoon of iets dergelijks ook prima voldoet.

En mocht jouw identiteit niet gemakkelijk te achterhalen zijn, dan zal in een noodsituatie de politie ingeschakeld worden om onderzoek te doen. Dan probeert men aan de hand van de spullen die je bij je had en de plaats waar je gevonden bent bijvoorbeeld uit te zoeken waar je heen ging of vandaan kwam (met sportspullen vlakbij de sportschool zullen ze ongetwijfeld daar binnen gaan vragen of ze jou kennen, bijvoorbeeld) en anders gaat er een foto uit naar het brede publiek, om te zien of er iemand is die jou herkent. Maar als je gewoon voldoet aan de wettelijke eis dat je altijd een identiteitsbewijs bij je hebt, zou het geen problemen op hoeven leveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je staat waarschijnlijk ingeschreven bij je gemeente dus ze kunne het aanvragen of inderdaad vingerafdruk maar zelfs met foto kunnen ze achterhallen wie je bent zeker als de politite ook bij het ongeluk betrokken is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een goeie vraag. Als niemand je herkent en je niks bij je hebt, hebben ze niets om op af te gaan. Als je je mobieltje bij je hebt, kunnen ze de nummers die daarop staan draaien, of kijken of je daar ergens gegevens in hebt opgeslagen. Maar dan moet het niet zijn geblokkeerd door een wachtwoord.
Het kan een idee zijn om altijd in ieder geval een papiertje mee te nemen met daarop naam, adres, bloedgroep en wie er gebeld moet worden als er problemen zijn.
Voor sporters zijn er trouwens hoesjes die je om de arm kunt dragen en waar je een mobieltje en bijvoorbeeld wat geld in kunt stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds 2005 moet iedereen boven de 14 jaar
altijd een ID kunnen tonen.
Het is dus heel logisch om te zorgen dat je altijd
iets bij je hebt.
Minimaal een portemonnee met telefoonnummers,
of je eigen telefoon.
Dat is jouw eigen verantwoording.

Anders brengen ze je naar een ziekenhuis en als je zelf niet wakker wordt dan wordt er een foto gemaakt en die wordt dan verspreid na een bepaalde periode.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je echt niets bij je hebt is niet te achterhalen wie je bent. Zo nu en dan zie je wel eens onder de noemer "De politie vraagt uw aandacht voor het volgende" en foto van een onbekende overledene.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Simpel. Iedere nederlandse staatsburger heeft bij het aan laten maken van een ID kaart of paspoort een foto laten maken. Politie maakt een foto van jou en kunnen je zo terug vinden in het burger register. Mocht je bekend zijn bij de politie is het nog makelijker hoeven ze alleen je vingerafdrukken te controleren. Mocht je je mobiel bij hebben kunnen ze daar zo in. Ze kunnen in je geheugen van je mobiel ook al heb jij er een wachtwoord op staan. Ze kunnen je mobiele nummer natrekken en kijken wie je als laatste hebt gebeld, mocht je een smartphone hebben dan heb je meestal ook een account bij een shop zoals bij apple itunes. Daarin kunnen ze ook zo checken wie je bent. Mochten ze je dan nog niet kunnen vinden wachten ze tot je wakker bent geworden en je je naam kan opgeven. Mocht je een zware hersenbeschadiging hebben dan kan de politie een bericht laten uitgaan op TV dat er een vrouw is gevonden met een onbekende identiteit. Maar dit is echt de laatste stap die ze ondernemen. Je bent tegenwoordig nergens meer op deze wereld onvindbaar. Ze weten altijd wel wie je bent of ze kunnen er vrij snel achterkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kunnen elke foto die er ooit van jou is gemaakt voor je paspoort terug vinden. En ze zijn tegenwoordig zo ver met de technologie dat ze je idd terug kunnen vinden in de gemeentelijke basisadministratie. Al zullen ze dit minder snel doen omdat het enorm veel tijd in beslag neemt en een minder grote kans van slagen heeft.