Hulpdiensten hebben de plicht om binnen een X-aantal minuten aanwezig te zijn als dat nodig is. Geldt die plicht ook bij sneeuw/gladheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dit lukt ze alleen dan in 99% van de gevallen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nou, dat lijkt me niet.
Ik mag er wel op hopen dat zij alles in het werk zullen stellen om met de mogelijkheden die ze hebben in zo'n situatie, om direct tot actie over te gaan.

Het is duidelijk dat ze met deze omstandigheden die X-aantal minuten niet zullen halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de hulpdiensten niet kwalijk te nemen dat ze er wat langer over doen bij gladheid of sneeuw.Niemand heeft er wat aan als zij zelf onderweg ook een ongeval krijgen en het allemaal nog veel langer duurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat denk ik niet,
als ambulances nu echt snel moeten rijden komen er alleen maar meer ongelukken van
14 jaar geleden
Tuurlijk geldt die plicht ook bij sneeuw en gladheid, maar de vraag is alleen of het mogelijk is in deze omstandigheden. Uiteraard zullen ze zorgen dat ze binnen die minuten er zijn maar dat kunnen ze uiteraard niet ganaderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben niet die plicht, ze hebben alleen een inspanningsverplichting, ze moeten dus alles doen wat ze kunnen om binnen de gestelde tijd aanwezig te zijn, maar er zijn altijd overmachtssituaties, zoals bijvoorbeeld sneeuw en gladheid. Bepaalde maatregelen kunnen en moeten getroffen worden, maar een garantie dat de minuten ook worden gehaald kan nooit worden gegeven. Als ondanks alle inspanning en voorzorgsmaatregelen deze tijd niet wordt gehaald dan is de hulpdienst niet fout. Ook als bv aan een ambulance geen voorrang wordt gegeven door andere weggebruikers, ondanks dat de sirene en zwaailichten aanstaan kan er vertraging komen, maar dat is dan buiten de schuld van deze ambulance.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
men heeft een landelijke afspraak over de 15 minuten inzet, inderdaad een inspanningsverplichting die altijd geldt.
De chauffeur moet zich altijd aan het veiligheidsartikel van de wegenverkeerswet (5) houden en zal dus met gladheid veel rustiger rijden als op een droge zomerdag.
Wil de hulpverlenende instantie (brandweer, ambulance of politie) dus op tijd komen zullen er veel meer voertuigen op de weg moeten worden gebracht. Iets wat bijna niet te doen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denkt u van die "plicht?" Er bestaat ook nog een overmacht-situatie! Zelf ben ik betrokken bij spooronderhoud en we moeten dikwijls uitrukken naar plaatsen in the middle of nowhere. We doen ons best, maar kunnen jullie begrip hebben dat we soms niet binnen half uur ter plaatse kunnen zijn. Ook komt 't voor dat we ergens de auto moeten achterlaten om vervolgens een eind te moeten lopen om bij plaats van de storing te kunnen zijn!