Tot welke jeugdcultuur reken je de volgende persoon?

- Sterk antikapitalistisch (mijd supermarkten en merkkleding)
- Geeft bijna nooit geld uit
- Draagt gecombineerde kleding uit alle tijdperken
- Gebruikt geen enkele vorm van cosmetica
- Offert zichzelf op uit principe en/of goede wil
- Is trouw uit principe
- Is tegen de massa (hekel aan politiek en bureaucratie, dissonante en experimentele muziek, kijkt televisiezenders zoals VisTV en Man bijt hond, etc.)
- Gevoelig
- Zeer geinteresseerd in cultuur
- Drinkt geen alcohol en gebruikt geen drugs
- Is voor FairTrade
- Houd van filosofie en nadenken over de complexiteit van de maatschappij
- Heeft een vrijwel volledig open wereldbeeld
- Gaat om met iedereen maar wordt nergens populair behalve bij gelijkgestemden
- Chaotisch
- Liever vriendschappelijke verkering dan hartstochtelijke relatie

Dit gaat uiteraard over mij en de ene andere persoon met dezelfde overtuigingen die ik ken :) Ik ben heel benieuwd of je onder te verdelen bent aan de hand van dit soort informatie.

Toegevoegd na 13 minuten:
In feite gaat het me erom om met deze vraag een begin te creëren bij mijn nadenken over individualisme en uniek zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een tijd geleden zou je een hippie zijn, de jongerencultuur uit de jaren 60. Maar jongerenculturen zijn ook hypegevoelig, oftewel elke tijd heeft zijn eigen jeugdcultuur.

Vanaf de jaren 85 ontstond de jeugdcultuur Alto als een soort opvolging van de hippiecultuur, maar dan zonder ideologie en met meer cynisme.

De jeugdculturen rond de jaren 90 identificeerden zich veel meer met muziek en kleding dan met opvattingen en meningen denk ik. Het is niet voor niets dat de generatie Nix wordt genoemd.

Uit je omschrijving valt juist op te maken dat je juist wel nadenkt over ideologieën en opvattingen. Ik denk dat dit ook in het algemeen een reactie is op de genaritie Nix, die niets hoefde te doen t.o.v. de huidige generatie die dat juist wel weer leert te doen.

Maar de hang om ergens bij te horen, zelfs als je afwijkend bent hoort gewoon bij de pubertijd. Je wilt jezelf losmaken en je eigen ik vinden, maar gek genoeg doe je dat door jezelf tegelijkertijd in een hokje te plaatsen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Dr. Maerte Prins (universitair docent Cultuur en persoonlijkheidspsychologie) noemt jouw jeugdcultuur "stijlsurfers". Veel jongeren rekenen zicht tot meerdere culturen en pikken van verschillende stijlen elementen mee. In jouw geval de zaken die je noemt kan je opvatten als stijlelementen.

citaat: "Stijlsurfers combineren cultureel zinvolle artefacten (geleend uit andere subculturen) tot een unieke, individuele levensstijl in een proces van über-bricolage"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Moet je dan per sé tot een jeugd-cultuur horen dan. Wees gewoon lekker jezelf. Ik houd zelf niet zo van om mensen in te delen in groepen, ook al is dat makkelijker en doe je dat onbewust.
Overigens herken ik wel in een hoop punten die je opnoemt en ik reken mezelf in ieder geval niet tot een bepaalde jeugdcultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die MarieAnne;

Mooie omschrijving; klinkt mij in de oren als iemand die geen enkele binding met welke subcultuur dan ook nodig heeft of zoekt. Een non-conformist in optima forma. Een individu!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft ze niet helemaal haar weg gevonden in de hedendaagse samenleving.
Ik noem haar een groene non conformistische geitenwollensokken dragende dolle mina met een vrekkige inslag die er als een hippie wil uitzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjonge jonge...wat een reactie ollekebolleke.
Leef en laat leven!! De wereld zou zoveel mooier zijn met veel meer mensen zoals MarieAnne.
Ik zou je graag tot de toekomst rekenen...
14 jaar geleden
Je behoort tot de intelligentia. Maar een jeugdcultuur zou ik het niet noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn intellectuelen, de slimmerikken
Ik zou zeggen;"dit is een typische " Customizer".
Als je bedenkt dat "to Customize" betekent "aanpassen aan persoonlijke verlangens.
amc
14 jaar geleden
Alle hierboven gekomen antwoorden.

Tot met lichte voorkeur naar New-age. Voornamelijk inzien dat je niet met oppervlakkige dingen wilt bezighouden zoals kleding en make-up. Dat jij jezelf puur wil houden en dat je als puur gezien wil worden.

Je wilt een betere wereld en dat je zoals het nu gaat als niet goed specificeert. Dat je zoekt naar een nieuwe tijdperk: ook new-age.

Let echter een beetje op met jezelf opofferen. Dit moet niet ten koste gaan van jezelf. Hou hier een goede balans.
Ik heb ooit eens gehoord dat in de bijbel staat: Help anderen zoals je jezelf kan helpen. Hieruit wordt geconcludeerd, dat je eerste jezelf moet kunnen helpen, voordat je anderen helpt. Ook een ander niet meer helpen als dat je jezelf zou helpen.
Klinkt misschien egoistisch, maar het is ook realistisch. Als je jezelf ondergeschikt maakt, is jouw kans op ziekten hoger, hierdoor kan je anderen niet meer helpen.

Ik proef ook een terughoudendheid, richting onzichtbaar willen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoonweg een GEWELDIG MENS, waar er veeeeeeel meer van zouden moeten zijn!
Blijf jezelf meissie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot een uitzondering op de regel! Maar wel een (grotendeels) positieve uitzondering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die voldoet aan veel van de kenmerken die jij noemt zou ik alternatief noemen. Ik vind dat zelf een heel prettig type mens omdat zij nadenken hoe zij willen leven en niet klakkeloos bij een groep willen horen, zij kiezen dus niet de makkelijkste weg maar de weg die overeen komt met hun geweten.
Ik hou ervan als mensen af durven te wijken van wat de norm is omdat zij trouw zijn aan hun idealen, ik heb daar bewondering voor.

Ik vind het ook leuk en creatief dat zij geen modestijl volgen maar zelf hun kleding bij elkaar "sprokkelen" , tenminste niet van die inwisselbare wannabe BN-ers!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je toch perse in een "hokje" gezet wil worden, dan zou ik kiezen voor het volgende:

het hokje Hippie.

Hippies zijn altijd een beeld geweest van, lekker doen wat je zelf wil en je daarbij niks aantrekken van wat een ander daarvan vindt. Hippies worden ook gezien als mensen die veel om de natuur geven, opletten met gas water en licht en noem maar op. Mensen die een eerlijke wereld willen en deze creëren door hun acties.

Ik vindt dat jouw omschrijving hierbij past. Het is een positieve manier van leven. Niemand willen benadelen door je eigen acties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die persoon (jij dus), zou ik rekenen tot iemand die nauwelijks te categoriseren is,niet in te kaderen, dus niet in een hokje te plaatsen is, niet te etiketteren is, die politiek en maatschappelijk niet te manipuleren en te beinvloeden is, zichzelf in beheer heeft genomen, haar eigen natuurlijke weg gaat, zichzelf niet mooier voor doet dan zij weet te zijn.( ik schrijf bewust "weet" te zijn, en niet "denkt" te zijn)= heel verschil! zich niet identificeert met wat zij eigenlijk niet is, ez.

voor controlezuchtige mensen die naar deze eigenschappen wel leven (naar het pakket hierboven), is zij een moelijk te dirigeren en in te kaderen persoon.

individualistisch=== maar op het moment dat je gaat vragen in welke onderverdeling je zou passen, zou ik zeggen...waarom zou je uberhaubt onderverdeelt willen worden, want dat is toch ook weer een hokje, en dat zou je niet willen toch? Ik zou het niet hoeven willen als ik jou was.
op een gegeven moment zouden de onderverdelingen juist zich moeten gaan vermengen, want dan zou de een de ander meenemen in groei en ontwikkeling. dat gaat niet als er allemaal hokjes zijn.
Jou vraag is aan de ene kant goed vindt ik, maar aan de andere kant vraagt het ook om een soort bevestiging.en die zou je niet nodig hoeven hebben als ik alles goed gelezen heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn tijd, die van de Hippies, zou jij een alternatieveling genoemd worden. Dit wil dus zeggen dat je niet met de stroom meedrijft en alles op een natuurlijke wijze wilt benaderen. Hippies wilden dit ook wel maar gebruikten drugs en kleding die toch gewoon uit de commerciële fabriek kwamen ook al zagen ze er natuurlijk uit het was toch vaak nylon, terwijl de alternatieveling juist katoen droeg en ga zo maar door.

Tevens zijn stromingen zoals Hippies en yuppies enz. voorbij gaande stromingen terwijl een alternatieveling zich juist onderscheidt door zo door het leven te gaan. Maar dit is geen label voor de jeugd speciaal, dit geldt voor alle personen die zo leven.