Waarom doen moslims zo moeilijk als Mohammed word afgebeeld?

Ik snap wel dat het een heilig iemand is, maar Jezus word ook constant afgebeeld, en daar gaan christenen ook niet over bombarderen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Hoewel sommige Moslims ongelooflijk boos waren over de deense cartoons, moeten we ons de vraag stellen zijn foto's van de profeet Mohammed verbooden in de islam? Het antwoord zal jullie schokken

Veel verzen uit de nobele Koran verbieden verafgoden van beelden in plaatjes of beelden. Maar geen enkel versie verbiedt het expliciet tonen van een beeltenis van de profeet!

De grootte meerderheid van Moslims zijn de zogenaamde Soenieten welke 6 andere bronnen 'hadiths' in de arm nemen als grootste waarheid NA de Koran.

Deze hadiths zijn verslagen, soms erg gedetailleerd van wat de profeet zijn volgelingen leerde en datgene wat hij deed.

Foto's van de profeet zijn ook niet echt verboden in deze hadiths! Geen enkele hadith zegt duidelijk dat een foto van de profeet verboden is! Echter hierin wordt wel aangegeven dat ALLE foto's van dieren en mensen verboden zijn!

Bijvoorbeeld Sahih Muslim vol.3 no.5268 (p.1160) zegt: "Ibn ‘Umar vertelde dat Allah’s Boodschapper gezegd zou hebben: Degene die foto's maken zullen hun straf krijgen in de dag des Oordeels en tegen hen zou worden gezegd: "Blaas een ziel in datgene wat Gij heeft gemaakt"

Conclusie: Het moge duidelijk zijn dat het verboden is in de Islam om foto's te maken van dieren of mensen echter er wordt nergens expliciet aangegeven dat foto's van de profeet verboden zijn. Het is een generiek verbod!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is nog eens een leerzaam antwoord!!

Andere antwoorden (10)

Gewoonte...

En ze zijn nu eenmaal sneller aangebrand dan wij Christenen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het tweede gebod:Gij zult geen afgodsbeelden maken en eren, niet van iets hierboven in de hemel, niet van iets hier beneden op de aarde en niets van iets in het water onder de aarde.
Anders zouden mensen die beelden misschien aanbidden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat in de koran. Met straf als je het toch doet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mohammed en Allah zijn verschillende entiteiten als het waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebbie daar een citaat van voor mij? En een nummer net als wij gen.1:15-16 doen bedoel ik dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
21: de profeten
http://www.koranonline.nl/koran/nl/?misc=search&subaction=showfull&id=1099087199&archive=&cnshow=news&ucat=2&start_from=&go=zoeken
Ha, die Daank;

Omdat volgens de regels van hun heilige boek het afbeelden van de profeet beledigend is. Dat klinkt 'ons christenen' nu misschien bekrompen in de oren, maar onze Beeldenstorm is op de geschiedenis van de mensheid ook nog niet zo gek lang geleden en ging in feite om hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat er niet ergens in hun heilige boek dat je geen afbeeldingen van de profeet mag maken?

Een beetje zoals in de bijbel de volgende passage voorkomt:

Exodus 20 (dat zijn de 10 geboden):

" 4U mag geen beeld of afbeelding maken van wat boven in de hemel of op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.

5U mag niet voor dergelijke zaken buigen of deze vereren; want Ik, de HERE, ben een jaloerse God, Die de zonden van de vaders toerekent aan de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van hen die Mij haten. "

Maar dan nemen de moslims die passage wel serieus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel christenen willen ook niet dat Jezus afgebeeld wordt. Reformatorische christenen gruwen van de beelden in katholieke kerken waarin Maria met het kindje Jezus afgebeeld wordt of Jezus aan het kruis.
Dit wordt gebaseerd op een van de 10 wetten dat je geen afgodsbeelden mag maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat in de Koran dat mensen niet mogen worden afgebeeld, laat staan hun profeet. Dat staat namelijk gelijk aan afgoderij en dat is een grote zonde in de islam (er is maar een god). Wat de christenen vinden van afbeeldingen hangt sterk af van de stroming die ze volgen. De Rooms-katholieken zijn dol op beelden en afbeeldingen. De protestanten hebben vroeger (in Nederland in het jaar 1566) allerlei beelden in katholieke kerken vernietigd omdat ze tegen de verering van heiligen waren. Zij hebben slechts een kruis in de kerk hangen, zonder menselijk figuur er op. Dat ze daar nu niet moeilijk meer over doen is omdat elk rustig zijn eigen kerk heeft en er godsdienstvrijheid heerst.
Als een niet-moslim een afbeelding maakt van Mohammed (als spot of anderszins) wordt dat door moslims als iets heel droevigs en persoonlijk kwetsend beschouwd. Als een moslim het zou doen zouden ze zich schamen.
Dat een ander vind dat moslims daarover niet zo moeilijk moeten doen dan is dat hun mening.
Trouwens is niet iedere moslim extreem en zal dus niet iedere moslim meteen een bom gooien of ander geweld plegen. Het hangt er ook van af hoe benauwd en uitzichtloos de situatie van een moslim is (en elk ander mens trouwens). De meesten zullen er binnenhuis of in de moskee over praten en dat is dan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moslims doen al moeilijk als Mohammed niet afgebeeld wordt...

Het zit hem in het volgende: Er is een standaard waaraan een goede Moslim moet voldoen, dat hebben wij in het katholieke niet... Dus als jij kunt aantonen dat die ander niet voldoet, dan kun je daar je voordeel bij behalen... Dus omdat een goed Moslim precies omschreven is, kun je ook een slecht Moslim zijn... Zoiets heb je bij Katholieken niet, "die moeten maar zien", "ik bemoei me daar niet mee", dat zijn de opmerkingen van mede-Katholieken... Daar zit hem het verschil...

En NEE Mohammed is juist NIET heilig, het was een gewone herder... Het woord wat hij hoorde was wel heilig... Precies andersom bij Jezus, Hij sprak de waarheid, maar schreef zelf niets op, dat deed een ander, en daarom is het discutabel, Maar iedereen is het er over eens Jezus was heilig (wat dat dan ook precies inhoudt...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm en hoe groot is je duim nu?
Ontzettend lange tenen en een totale afwezigheid van gevoel voor humor en relativeringsvermogen.

Komt ook bij extremistische Christenen etc. voor hoor, dat gebrek aan verstand. Voetbalfans hebben er ook last van dus niet eens voorbehouden aan geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn eigen woorden omdat niemand weet, maar ook niemand hoe ons Profeet Mohammed s.a.v er uit ziet.!

Algemeen aanvaard is het geloof in de komst van een messiaanse figuur, al Mahdi ('de door God geleide'), die de wereld gerechtigheid zal brengen en terug zal voeren naar de ware islam. Maar omdat de Koran daarover zwijgt en sommige van Mohammeds uitspraken daarover, zoals opgetekend in de Hadith, onbetrouwbaar worden gevonden, blijft de identiteit van dit figuur onderwerp van discussie binnen de islam. Zo zou het kunnen gaan om de profeet Jezus als messias, maar zou het ook kunnen gaan om de profeet Jezus die de messias op deze Dag zal komen brengen. Op dit punt hebben de sjiieten en soennieten heel afwijkende opvattingen.