Klopt het dat er in Zuid-Limburg zich een bunker bevindt om te 'schuilen' bij een ramp?

En zo ja, waar bevindt deze bunker zich precies, hoe ziet er daarbinnen uit, wie mogen er schuilen bij een ramp en voor hoeveel personen is er plaats?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

(vorige antwoord klopte niet, dus hier een nieuw antwoord ;-)
In 1978 werd de eerste Nederlandse atoomschuilkelder geopend in de Gemeentegrot. Deze bunker is gebouwd in het midden van de grot, ongeveer 1 km vanuit de ingang. Om bij de bunker te komen dienen twee luchtsluizen (ter plekke genaamd: Druksluizen) te worden gepasseerd. De schuilkelder heeft plaats voor maximaal 15.000 man en kan volledig op zichzelf functioneren. Het einde van de Koude Oorlog betekende tevens het einde van het onderhoud van de schuilkelder. Echter alles is nog aanwezig, en kan worden bezocht met een rondleiding per trein.

Er is er dus wel eentje en deze zou ook wel gebruikt kunnen worden voor nood, maar omdat er momenteel geen atoombomdreiging is, wordt hij niet onderhouden en is dus niet in perfecte staat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er zijn verder 180 toiletruimtes, 98 wasplaatsen en 16 douches. Hier kun je nog wat meer foto's vinden:
http://www.tvvalkenburg.nl/25-jaar-schuilkelder.11019.0.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beter antwoord kan ik niet krijgen :)