In alle landen worden verjaardagen anders gevierd. Maar hoe zit dat in Nederland, verschilt het ook per provincie hoe een verjaardag wordt gevierd?

Wordt in Limburg een verjaardag bijvoorbeeld anders gevierd dan in Friesland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er zijn geen grote verschillen per provincie om een verjaardag te vieren. Wel de manier waarop.
1 Nog steeds is de traditionele kinderverjaardag nr. 1 Dus kinderfeestje, taart met kaarsjes, slingers in de woonkamer, liedjes zingen, limonade, kadootjes enz.
2 Alternatief zijn de externe feestjes. Samen naar de speeltuin, bowlingbaan, picknick, attractieparken enz.
3 Tegenwoordig ook erg in: paardrijden door de natuur, boottochten met vissen, daarna zelf maaltijden koken enz.
4 Nieuw: de originele piñata uit Mexico in de tuin. Grote pret en succes verzekerd.
5 Voor volwassenen: vanaf gezellig bij elkaar zitten tot georganiseerde reizen naar Bangkok
6 Speciale verjaardagen, 50-80-100 jarigen. Alles toegestaan en naar smaak van de jarige.
Algemeen: In Friesland worden kinderverjaardagen veelal op boten gevierd. Dit n.a.v. het vele water. In Limburg worden vaak boerderijen benut om samen in de natuur te vieren.

Kortom: hoe meer inspiratie, hoe leuker het feestje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat het per provincie verschilt, maar het maakt wel verschil of je in een dorp of in een stad woont. Toen ik van Amsterdam naar het (tuinders)dorp verhuisde waar ik nu woon, viel het me op dat kinderverjaardagen hier gevierd worden met koffie om half 11 's morgens, ook als het kind gewoon op school zit op dat moment. Dat heb ik altijd heel vreemd geworden. Aan de andere kant vinden de dorpelingen het weer vreemd dat wij verjaardagen altijd in het weekend vieren. Dat doen wij omdat onze familie ver weg woont. Voor de meeste mensen hier geldt dat de familie in de buurt woont en je je verjaardag dus altijd op de dag zelf kunt vieren.